tisdag 12 juli 2016

Ögonkontakt




Att träna ögonkontakt med Myra är helt underbart. Det är som att stirra in i två klotrunda safirer. Jag började träna på ordet "nej" och ögonkontakt med Myra för drygt en vecka sedan. Då var hon fortfarande väldigt sprallig, for iväg och valde självmant att sluta träningen med godis och gå och leka istället då jag sa "nej". Att hon förstod vad ordet betyder råder det ingen tvekan om men hon förstod inte att hon skulle sitta kvar och titta på mig för att få belöningen. Nu har jag berömt henne extra mycket då hon tittat på mig då vi varit ute. När hon får sin mat för hon sitta kvar och titta på mig några sekunder medan jag säger "stanna", innan jag säger varsågod och hon får maten. Likadant är det når vi ska gå över vägen till parken, då får hon sitta medan jag säger "stanna", hon tittar på mig, jag säger "varsågod" och vi går. När dessa små vardagsträningar börjat sjunka in, var det mer självklart för Myra vad hon skulle göra för att få godisen; sitta still och söka ögonkontakt med mig. Myra har också sett hur jag gör dessa moment med Movi. Det är e fröjd att träna med Myra. Eftersom hon fortfarande är en liten valp lägger jag mest tid på miljöträning, lek och att hon får sin vila men lite vardagsträning är hon nu redo för.

Inga kommentarer: