tisdag 26 juli 2016

Borsta tänderna på ett vilddjur

Detta har varit en spännande kväll med Myra. Eftermiddagen började med att jag lämnade hundarna ensamma i cirka 40 minuter medan jag var ute och sprang. Myra skällde när jag gick men var tyst när jag kom tillbaka. Det är skönt att veta att hon lugnar sig när hon inser att det inte hjälper att skälla.

Under kvällen rastade jag Myra flera gånger. Hon varvade lek med att kissa ute. När jag kommit in efter en rastning blev Myra tokbusig och sprang runt i vardagsrummet som en galning. Jag hade precis lagt tillbaka alla mattor som Sebastian plockat bort av praktiska skäl för flera dagar sedan. Mattorna yrde när hon sprang runt och så helt plötsligt satte hon sig och tryckte ut en korv mitt på mattan. Jag tog inte ut Myra direkt utan ville först plocka upp bajset så attdet inte låg och grodde in. Det resulterade i att hon gick runt i hela vardagsrummet och klämde ut korvar på både golv och mattor. Det var nog ingen bra idé att lägga tillbaka mattorna känner jag nu.

Under sista rastningen hittade vi en boll i parken som Myra lekte med. Parken är full av leksaker. Är det inte pinnar så är det mer eller mindre hela bollar eller annat skoj. En leksak på promenaden räddar Movi från den största delen av Myras lekattacker. Dock blir det svårt för Myra att koncentrera sig på att göra ifrån sig. Jag brukar leka med henne i början av promenaden och låta henne gå mer fritt i slutet. Säger jag till henne att kissa då så gör hon oftast det. När Myra är busig brukar hon hoppa upp och bita i mina kläder. Jag försöker parera henne och hon slutar när jag säger ifrån men det händer iallafall att hon får in en tand i mina kläder. Jag har inte många hela sommarkläder längre, ett par strumpbyxor, ett par tunna sköna byxor och mina favorit shorts har hon lyckats göra små hål i.

Ikväll i parken mötte Myra iggelkotten. Hon har sett igelkott i buskar förut och skällt på dem. Denna gick fritt rakt över gräset. Myra tyckte den var läskig och spännande på samma gång. Hon gick fram så att hon stod ungefär en halv meter ifrån den och skällde på den. Igelkotten bara stod där utan att göra sig till em boll och väntade på bättre tider. Sen gick den vidare och jag lockande med mig Myra. Hon kunde dock inte släppa mötet med detta spännande djur och var bara tvungen att springa tillbaka till den och tittade och skälla lite till. Då kom en kille som hette Mohammed och pratade med mig och hundarna. Han frågade om hundarna var mina och jag sa att de var de. Han undrade också om igelkotten var min och jag sa att den bor i parken. Vi skrattade båda två åt Myra som var mer rädd för igelkotten än vad den var för henne. Sen kastade jag bollen åt Myra så att hon skulle lämna kotten ifed. Vi sa hejdå till Mohammed och igelkotten och gick hem.

När jag skulle borsta Movis tänder provade jag även att borstsma Myras. Det gick inte att närma sig hennes huvud innan hon började åla sig ifrån mig. En kelpievalp gillar inte att bli fasthållen och det har jag allt fått erfara. Nu gäller det att börja träna på tandvisning och tandborstning men mängder av berömm. Med små steg i taget, en bestämd matte och med gott godis så kommer det säkert att gå.

Inga kommentarer: