måndag 25 juli 2016

Lyckad ensamträning

Ensamträning har det inte blivit så mycket av den senaste tiden då vi mest varit iväg på äventyr. Idag passade jag på att ta upp den när jag iallafall behövde gå iväg och handla. Jag prickade in ett tillfälle när Myra var trött och nyvaken. Egentligen tänkte jag gå när hon sov men det hann jag inte. Jag rastade henne snabbt så att hon var nykissad. Så satte jag galler för vardagsrummet så att hundarna bara hade tillgång till lilla köket som sitter ihop med hallen samt lilla sovrummet.

Myra var så klart runt mina fötter då jag satte på mig sandalerna. Jag gav hundarna ett varsitt tuggben för att de inte skulle stå precis vid dörren då jag gick. Myra tog sitt ben och jag smet tyst ut. Jag såg att hon följde efter mig mot dörren men jag slapp iallafall fösa bort henne. Hon skällde till en gång när jag gick ner för trappan efter att ha låst om mig. Jag hoppades på att hon inte skulle skälla när jag kom tillbaka.

Detta var första gången jag gick och handlade när jag var hemma själv sedan vi fått Myra. Det är en stor frihet att kunna gå till affären utan att behöva vänta på att Sebastian ska komma hem. Omständigheterna har gjort att kylen gapat tom emellanåt men gick detta vägen skulle det kanske bli ändring på det. 

När jag kom hem med fulla kassar efter cirka tjugo minuter var det tyst i trapphuset. Jag ställde ner kassarna och låste upp. Myra stod tyst vid dörren och for ut och upp på kassarna när jag kom. Jag har läst att en inte ska hålla på och berömma och hälsa på hunden när en kommer hem efter ensamträningen. Då lär sig hunden att den kan kasta sig över husse eller matte så fort den varit ute en sväng. Jag kallade bara in Myra från trapphuset, ställde upp kassarna på diskbänken och började plocka upp utan att ägna mer uppmärksamhet åt henne. Myra gick och lade sig på en gång, tuggade lite på sitt ben och fortsatte vara lugn. Det var väldigt skönt. Hade jag gullat med henne då hade hon säkert blivit uppspelt och glad och det hade tagit länge tid innan hon lugnat ner sig. 

Detta var en mycket lyckad ensamträning. Det är första gången som jag lämnar en vaken Myra utan att hon skäller när jag kommer tillbaka. Nu hade hon även Movis stöd. Att träna henne utan Movi får jag ta i mindre portioner och fortsätta med att smyga ut medan hon sover till en början.

Inga kommentarer: