söndag 26 juni 2016

Myras smultronställe

Myra sov drygt sju timmar i sin nya, något större låda innan hon behövde gå ut på morgonrastning. Det var faktiskt jag som behövde gå upp på toa först. Myra låg lugnt i sin låda, hade kanske lekt lite lätt på morgonen men somnat om. Myra märkte när jag gick.upp så när jag kom tillbaka till sovrummet stog hon upp i lådan och tittade efter mig med sitt söta huvud och stora öron. Sen blev hon så glad som bara en kelpie kan bli, pussade mig med öronen bakåt och röjde runt i mitt hår.
Efter denna procedur tog Sebastian ut hundarna på morgonrastning i spöregnet och jag fick sova vidare ytterligare ett par timmar. Movi valde att gå tillbaka till mig och sängen istället för att äta frukost tillsammans med Myra. Jag förstår hennes prioritering. Ensamtid med matte är dyrbar tid.
Igår kväll när vi satt och åt i trädgården blev Myra så där galet glad och busig och höll på att terrorisera Movi med sina skall och hopp. Movi som hittills har varit ovanligt snäll öppnade sin stora käft och flög rakt fram emot Myra. Nu var det slut på småmorrandet och den hårda tillrättavisningen kom fram. Jag tycker Movi gjorde helt rätt oklappade henne uppmuntrande på sidan efteråt. Myra svarade bra på detta. Flyttade sig och blev lite lugnare.

Efter detta totalignorerade Movi Myra. Movi satte sig utanför Dorit och Ludcys öppna fönster, med ryggen mot mig och Myra och tittade längtande in mot avskildhet och god kattmat. Jag ropade in Movi för jag ville ha henne nära mig och klappa henne. Hon kom och satte sig bredvid mig men trotts att hon satt bredvid kändes det som att hon satt sig med ryggen emot, hon var väldigt avvisande. Jag klappade Movi med ena handen och lekte med Myra med den andra.

Då kom jag på något som skulle muntra upp Movi. Jag tog med mig hundarna upp och började rota i frysen. Movi blev genast gladare då hon vet vad som kan ligga i frysen. Som tur var sammanträffade detta med att det var matdags för Myra så jag gjorde även iordning mat till henne. Väl ute fick båda hundarna sitta. När Myra glatt kastade sig över sin mat fick Movi ett märgben som hon i lugn och ro kunde ligga och tugga på på valfri plats på gräset.

När Myra ätit klart var det bara att underhålla henne med dragkamp och lek så mycket det bara gick så att Movi fick tugga ifred. Myra var ganska nyfiken på vad Movi gjorde och var på väg mot hennes håll ett par gånger men som tur är går det bra att avleda henne med att kasta fram en leksak med ett koppel på framför nosen på henne och dra denna bort från Movi.

När grannens katt Zapp kom förbi behövde jag inte avleda mer. Då hamnade all uppmärksamhet på honom. Zapp är en ovanlig katt som gillar hundar men precis som andra hundar är han inte så förtjust i att leka med en liten valp. Det resulterar i att Zapp står och tittar på Myra och kanske fräser lite lätt medan hon springer runt honom, lägger sig framför honom, sätter sig och tittar på honom, hoppar och skäller med mera med mera. Han kanske flyttar sig lite så denna typ av lek som Myra anser att det är rör sig långsamt fram i trädgården. Det är en fantastisk uppvisning att titta på som kan fortgå tack vare att Zapp inte springer iväg som andra katter skulle kunna ha gjort. Han slår heller inte Myra med tassen, iallafall inte hittills.

Ute i trädgården har Myra visat mig och Sebastian att smultronen är mogna och söta. Myra har hittat smultronplanteringen och äter av dem direkt från plantan. Hon har varit snäll och lämnat de flesta så att jag och Sebastian kunde få söta smultron på filen till frukost. Idag när jag var ute i trädgården och plockade smultrona öppnade Dorit och Ludcys granne porten och gick ut. Myra som älskar människor hörde direkt att någon kom och sprang åt det hållet. Jag lyckades kalla in Myra och hon vände om en bra bit innan hon kommit fram till grannen. När hon kom till mig belönade jag henne rikligt med ord samt gav henne ett sött smultron.

Jag är väldigt glad över att det gick att kalla in Myra när hon var i full fart att springa fram till en granne. Myra är väldigt kär i både människor och djur. Jag har tänkt att det är något vi måste träna mycket på, att hon måste lära sig att hon inte bara kan springa fram. Dock har jag tänkt att det kommer vara svårt att träna med en valp som inte lärt sig några kommandon än. Men intresset för lekdaker, godsaker och att hon faktiskt lyssnar ganska bra på mig och Sebastian gör att vi kan börja träna lite lätt på detta redan nu.

Allt jag skriver om busiga, roliga, söta , terroriserande, glada, lyckopillret Myra sker under hennes få vakna timmar på dagen. Myra är fortfarande en bäbis som ätet, sover, gör ifrån sig och leker. Som mest vaken är hon faktiskt under ett par timmar på kvällen. Resten av dagen är hon vild kortare stunder eller kan leka eller vara med oss i en något lugnare förpackning.

A video posted by Jennie-Sebastian (@jennieseba) on




Australian mates Friska Myra, Australian kelpie 

Inga kommentarer: