måndag 27 juni 2016

Loppan hoppar vidare

Nu har hoppetossan, loppan, Myra bott hos oss i en vecka och en dag. Hon är nio veckor och en dag gammal, sprider glädje som en hel häst.

Nu på morgonen har jag förföljt Myra med kameran. Jag vill ha lite vettiga valpbilder på henne innan hon växer sig större. Jag vill inte bara ha bilder där hon är en svart fläck mot en snygg bakgrund. Dock är loppan svår att fånga på bild. Här kommer några som är hyfsat skarpa.
Myra fick idag miljöträna i parken under morgonrastningen. Vi bor ju så oassande till att vi har en minut till Vasaparken där halva Norrköping passerar gåendes eller cyklandes på väg till jobbet. Jag satte mig på en parkbänk nära gång och cykelvägen. Myra försökte underhålla sig genom att terrorisera Movi så jag lät Movi ligga i skuggan en bit bort. Då var det bara jag och Myra vid parkeringen. Myra gnällde några gånger i undran över vad som ska hända nu. Jag satt lugnt kvar och tittade på de passerande människorna. En gång hoppade Myra fram mot ett gäng tjejer som passerade, viftade på svansen och ställde sig framför vägen och väntade på deras uppmärksamhet. De passerade utan att lägga märke till henne. 

Efter en stund lade sig Myra ner och tuggade på en sten. Så kom en parkarbetare och plockade skräp med en sån lång tång nära oss. Myra låg kvar och snuttade på gruset. Det var precis detta tillstånd jag var ute efter och det dröjde inte allt för lång tid för Myra att inse att det inte skulle bli någon lek där och då. Denna träning pågick i max tio minuter. Sen gick vi hemåt och då fick Myra busa igen. 

Hemma har vi börjat vänja Myra att vilja vara i buren. Jag har ställt in hennes låda med leksaker där. Myra har varit inne i buren och hämtat leksaker. Hon har också fått göra godissök i buren. Då hjälpte Movi henne med söket och visade samtidigt att buren inte alls är farlig att vara i. 

Tidigare imorse efter att Myra varit ute på första morgonrastningen lade jag mig med henne i soffan för att sova vidare. Jag vill inte att hon ska lära sig att sova i sängen, där ligger redan Movi och tar upp massor av plats. Myra var sådär trött och sjukt gosig. Jag låg och luktade på henne och klappade. Så somnade vi tillsammans på soffan. Jag vaknade av att Myra snuttade på sin leksak. Hon var aldeles mjuk och avslappnad i hela kroppen. Vi fortsatte gosa och hon snuttade på mina fingrar utan att alls bita hårt. Så försiktig är hon bara när hon är trött. 

Myra är verkligen allt mellan noll och hundra. Igår kväll innan vi skulle sova höll jag på att skratta ihjäl mig. Hon for som en torped upp och runt i soffan. Från en sida till en annan, upp på ruggstödet och så ner och runt i soffan. Sen ber på golvet och ett par varv i full fart runt soffan. Jag trodde först att hon skulle ramla ner från soffan men märkte sen att hon hade stenkoll på vart den tog slut samt vart puffen hon hoppar upp på befann sig. Jag tänker att denna lek var en väldigt bra övning i självkontroll. Och en fantastisk uppvisning för mig. Tack Myra för underhållningen. 

Australian mates Friska Myra, Australian kelpie 

Inga kommentarer: