fredag 24 juni 2016

Glad hurtig midsommar

Midsommarafton är kommen. Ljusaste dagen på året ska det vara. Himlen täcks av ett grått lager. Det kommer inte märkas att det är ljust bakom molnen. Jag gillar att det är gråväder ibland så det gör inget.

Vi skulle ha firat midsommar på landet hos Sas men han är sjuk så vi åker till landet en annan dag. Jag och Sebastian kommer att tvätta idag istället. Och så ska vi träna för första gången sedan vi blivit med valp. Våra kroppar har varit oformliga och sega den senaste tiden, både av sömnbrist, valplycka och av det varma sommarvädret. Nu har träningsvädret äntligen kommit tillbaka, vardagen men Myra börjar sätta sig och jag har äntligen fått sova ordentligt en natt. 

Jag vaknade av att det luktade bröd i lägenheten och av att Sebastian tog ut båda hundarna. Jag hörde att han fick dra Movi ner från sängen, hon ville ju inte gå ut när jag låg där och sov. Jag tassade upp och såg brödet bakas i ugnen, tittade på klockan i micron och såg att den var 10.15. Oj vad sent, tänk att jag lyckats sova så länge och Sebastian underhållit den lilla själv sedan kl 04.30 då han tog ut henne första gången och sen gick och lade sig i soffan för att jag skulle få sova. När Sebastian kom tillbaka med hundarna började Myra leka och skälla. Sebastian styrde henne mot annan typ av lek då han inte tyckte att hon skulle skälla så tidigt. Tidigt sa jag, klockan är ju en bra bit efter kl 10. Då ringde klockan i micron och det var dags för att ta ut brödet. Det hade gått 10 minuter och 15 sekunder sedan jag kollade var klockan var.  Nu visade micron den riktiga tiden som var strax efter 08. Det var iallafall en rejäl sovmorgon jag fick tyckte jag.

Igår tittade jag och Sebastian på ett väldigt intressant avsnitt av Vetenskapens värld. Det handlade om träning och myter om träning. Forskning visar att styrketräning håller hjärnan pigg bättre än någon annan träning. Äldre personer som tränar styrketräning utvecklar inte demens i samma grad som de som inte tränar styrketräning. För att må bra behöver vi träna både kondition och styrketräning. Jag som rationaliserat bort styrketräningen och tänkt att den främst är för att bygga muskler. Nu när jag vet detta tänker jag att det egentligen inte spelar någon roll vilka muskler jag tränar, för det är inte uppbyggnaden av musklerna jag tränar utan jag tränar för att hjärnan ska må bra. Nu gäller det att dra liv i gummibanden som jag och Sebastian köpte för ett bra tag sedan. Vi var så förtjusta i dem i början men nu har de hängt på dörrhandtaget och bleknat i färgen utan att användas.

Folk brukar köra med nyårslöften men det gör inte jag. Jag ska däremot lägga ett midsommarlöfte. Det är att jag ska ge styrketräningen en chans. Jag och Sebastian har redan en plan. Det vi ska göra idag är att en person ska börja hemma med att dra i gummibanden och göra andra övningar som vi kan göra hemma, medan den andra cyklar upp till Vrinneviskogen och springer ett varv i fem kilometers spåret. Sen byts vi av och den ena springer medan den andra tränar hemma. På så sätt kan vi både träna och vara med hundarna. Denna gång får Movi tyvärr stanna hemma för jag känner att jag är sugen på att springa på tid, med henne går det oftast så segt. Det var också en lärdom jag fick från avsnittet igår. Det spelar ingen roll om du springer snabbt och kort eller långsamt och länge, båda  formerna ger lika bra resultat, iallafall vad gäller förbränning. Det ska bli värdigt spännande att se om Myra låter oss dra i gummibanden i fred. Vi kanske behöver köpa ett gummiband även till henne.

Glad hurtig midsommar på er gott folk! Testa gärna att styrketräna lite, då kanske ni slipper bli dementa i framtiden.





Australian mates Friska Myra, Australian kelpie

Inga kommentarer: