torsdag 30 juni 2016

Myras morgonrutin

Dagarna med Myra springer iväg. Hon har snart varit med oss i två veckor. Det är svårt att föreställa sig att det funnits ett liv innan Myra.

Jag och Sebastian lär oss sakta vilka rutiner som passar bäst för Myra. Morgonen har varit en kritisk tid då det lätt blivit kiss inne trots att jag och Sebastian tycker att vi varit duktiga på att ta ut henne. Nu har vi hittat en rutin som fungerar.

Myra vaknar vid sex sju tiden i sin kartong som står bredvid sängen. Då får hon gå ut på gräset utanför och rasta. Det går fort att göra både ett och två. Då hon är lite trött behöver den som rastar henne gå framför och locka så att hon kommer igång och rör sig.

Efter rastningen går, jag i detta fall, och lägger mig med henne på soffan. Vi myser, pussas, klappar, luktar, gnager och sover en stund. Myra får gnaga lätt på mina fingrar i utbyte mot att jag får pussa och lukta på henne hur mycket jag vill. Biter hon för hårt säger jag "aj" och då släpper hon.

När vi sovmyst ungefär en timme lägger jag mat i blöt till Myra. Då sitter hon i köket och väntar och går och frågar mig som kanske är på toa när maten egentligen är klar.  Myra får sin mat medan jag gör mig i ordning för att gå ut igen och väcker Movi. Så tar jag ut båda hundarna till parken. Efter att Myra fått röra sig fritt en stund med lina efter sig i parken gör hon ett och två igen. Movi gör så klart också det. Så går vi in.

Movi får sin frukost medan jag underhåller Myra på annat sätt. Idag tränade jag "nej" genom att försöka få hennes ögonkontakt och belöna med klicker. Hon var så snabb att förstå "nej", som vi även övat lite på igår, så att hon gick och lekte på annat håll efter att ha försökt gå på belöningsgodiset och jag sagt "nej". Vi kom aldrig till ögonkontakten denna gång men den är hon så duktig på när hon får sin mat så att det räcker och blir över.

Efter dessa två morgonrastningar med frukost emellan brukar Myra leka inne medan jag och Sebastian äter frukost. Så gjorde hon även idag. Hon lekte väldigt lugnt och det var som att hon var på väg att lägga sig hela tiden men hon forsatte ändå leka. Då efter att hon lekt ett tag tog jag ut henne och hon fuktade gräset ganska snabbt. Det är denna rastning som vi tidigare har missat då vi tycker att hon redan varit ute ett par gånger på morgonen.

Idag efter denna rastning kom Myra till ro och somnade nästan direkt efter att vi kommit in. Nu kan hon sova en till två timmar. Att ha valp är att ha en bäbis. Fungerade rutiner är receptet för framgång.

Igår kväll provade vi att lägga Myra i sin låda efter att hon lekt lätt och somnat en stund på soffan. Sista radtningen var då strax efter tio. Annars har vi rastat en trött Myra precis innan vi lagt oss vid elva tolv tiden. Då har hin behövt varva ner igen i lådan och levt runt där en stund innan hon somnat. Igår kväll somnade direkt i lådan efter att vi lagt ner henne. Det tyckte vi var bra, fram till klockan ett då jag vaknade av att hon rörde sig i lådan som hon brukar. I vanliga fall somna hon om igen utan att gå ut så jag stoppade ner handen i lådan och slumrade till igen. 

Så vaknade jag av ett strilande ljud. Myra stod upp i lådan och kissade. Jag kastade på mig lite kläder och bar ut en halvt blöt och helt färdigkissad Myra. Sebastian gjorde rent hemma och resten av natten fick hon sova i sin gamla mindre låda. Att bryta den tidigare fungerande kvällsrutinen var alltså inget bra. Myra klarar sig en hel natt så länge hon går ut sista gången cirka klockan elva på kvällen och första gången cirka klockan sex på morgonen.

Australian mates Friska Myra, Australian kelpie 

Inga kommentarer: