måndag 20 juni 2016

Myra i lådan

Hur gick det då lilla Myra att sova i en flyttkartong inatt? Husse och matte hade ju förberett så fint men visst kunde du hoppa över kanten om du väl ville. Tricket var att få dig att inte vilja hoppa över men att hosse och matte skulle vakna och gå ut med dig när du började röra dig i kartongen.

Vi bestämde att det skulle vara Sebastian som skulle vara Myravakt första natten. På kvällen efter sista radtningen när Myra skulle sova i kartongen var hon helt plötsligt inte trött. Hon hoppade och for så att kartongen nästan välte. Husse låg över sängkanten med handen och huvudet ner och försökte lugna Myra. Jag låg bredvid och uppmuntrade Sebastian att fortsätta trots att jag tänkte att detta går inte vägen. Husse lugnade och klappade. Matte uppmuntrande husse. Så höll vi på i några minuter. Sen blev det tyst. Myra hade somnat i lådan och vi kunde alla lägga oss till ro.

Trots att det var Sebastian som var lådvakt var det jag som vaknade först så fort jag hörde ett ljud från lådan. Första gången jagade jag upp Sebastian i onödan. Då hade vi bara sovit ett par timmar och Myra vill inte alls kissa när hon kom ut. Andra gången Myra vaknade och jag jagade ut Sebastian var i rätt tid. Det var också sista nattrastningen innan morgonen kom.

När Myra vaknade till vid sex bytte vi plats i sängen. Då räckte det att jag släppte ner handen i lådan och klappade Myra medan hon snuttade på leksaken hon fick av pappa Blinq. Sen kunde hon somna om en stund innan det var dags att gå upp.

Så för att sammanfatta. Lådan fungerade suveränt första natten. När Myra väl kommit till ro kunde hon tryggt sova i lådan och det var aldrig långt till en lugnande hand eller en husse som var beredd att rasta när blåsan tryckte på.

Än så länge inget kiss inne mer än den första olyckan som skedde igår. Myra är full av energi och upptäckarglädje men hittills har hon varit en ganska enkel valp att ha att göra med. 

Inga kommentarer: