onsdag 22 juni 2016

Den friska lilla Myran

Så börjar dag fyra tillsammans med Myra, räknat medden dagen vi hämtade henne. Det är roligt att se henne upptäcka världen och utvecklas.
Myra sover fortfarande i lådan. Inatt var det Sebastians tur att ha henne vid sin sida av sängen. Igår när jag hade henne var vi bara ute en gång mellan den sena kvällrastningen och den tidiga morgonrastningen. Sebastian hade oturen att behöva gå ut tre gånger men han är inte ensam om att inte få sova för jag vaknar även jag när Myra hoppar i lådan. Å vad det är gulligt när det lilla huvudet med de stora öronen tittar upp över kanten av lådan, då går det inte att vara trött och sur fast klockan är sex på morgonen och nattens sömn blivit avbruten allt för många gånger.
Framsteg och motgångar i föräldrarskapet för den lilla valpen gör vi båda. Idag när vi precis gjort klart frukosten för att jag och Sebastian skulle gå ut och sätta oss och äta i solen somnade den lilla mitt på köksgolvet. Jag vet att en inte ska störa en valp som sover men vi var precis på väg ut och Myra brukar även kunna sova ute. Jag lyfte upp henne och stoppade in henne i transportburen och gick ut. Myra ville så klart inte vara i buren, där kan hon ju bara ligga och sova när något rullar under henne, som cyckel- eller bilhjul. Så när vi väl var ute hade hon piggnat till igen och skulle upptäcka världen. Jag och Sebastian lovade varandra att vi inte skulle tvinga ut Myra någon mer gång. Efter frukost gick Sebastian upp med henne. Då bajsade hon på golvet, precis på samma plats där hon bajsat igår, men då låg det en matta där. Sen somnade hon som en stock under soffan, så det blev en lyckad utgång till slut. Myra hade trots allt inte varit vaken så länge sedan hon plågade upp mig och Sebastian. 
Något som jag är stolt över idag är att det sprang förbi två katter framför nosen på Myra när vi satt och åt frukost. Den ena var Dorit och Ludcys katt Modesty som Myra redan känner och den andra är Modestys fiende. Myra följde nyfiket efter ett par meter och stod sedan och tittade efter katterna. Jag ville att hon skulle lära sig att matte och husse är mer intressanta än djuren som springer runt på gården så jag slet snabbt fram en prasslig pappersbit som jag tagit med mig ner tillsammans med Myras favoritleksaker. Så kallade jag in Myra och drog med pappret över marken så att det prasslade så där härligt som hon älskar. Myra kom som en raket och jag belönade henne rikligt, katterna var som bortblåsta ur hennes tankar. Att alltid ha med en rolig leksak när en har valp har jag lärt mig. När en lyckas använda leksaken i rätt stund är det riktigt roligt att se att det fungerar.
Bland alla djur som finns på innergården har Myra fått en liten favoritkompis. Det är Arhtur som är grannens ettåriga kastrerade Franska bulldoghane. Han är ungefär i Myras storlek,  lite högre och en sådär fyra gånger bredare. Jag, Movi och Myra brukar möta Arthur och hans matte Alexandra under morgonrastningen. Alexandra har berättat att andra hundar brukar ha svårt att förstå Arthurs språk då han saknar svans. Myra är dock stormförtjust i honom, hoppar runt den snälla Arthur och gör sig liten. Hon har ju en svans som kan vifta för de båda så det kompenserar väl på något sätt. 
En annan framgång är att Myra inte kissat inne en gång sedan den gången hon kissade på mattan första dagen. Hon får gå ut direkt när hon sovit och även väldigt snart efter att hon ätit eller lekt så hon hinner aldrig få behovet av att kissa inne. Ganska ofta kissar hon väldigt snabbt efter att hon kommit ut, ibland behöver hon gå runt på gräset en stund. Bortsett från de två gånger Myra bajsat inne så har hon ändå bajsat ute flera gånger. 
Movi är Myras stora idol. Myra har en väldig respekt för Movi men kan vid flera tillfällen inte hålla sig och måste vara testa att närma sig lite för mycket. Det händer att Movi säger ifrån på skarpen och då flyger Myra som en vante bakåt utan att Movi knappt har nuddat henne.
När det är dags för mat brukar Movi behöva sätta sig innan maten. Jag har inte tänkt att börja träna med Myra förrän hon bott in sig rejält här hemma men just vid matsituationen har det blivit så att även Myra fått sitta. Imorse när jag serverade maten satte sig Myra långt innan Movi. Ibland är det svårt att veta vad som är en tillfällighet och inte men jag får en känsla av att hon kommer lära sig snabbt den lilla friska fläkten Myra.
Australian mates Friska Myra, Australian kelpie 

Inga kommentarer: