lördag 20 september 2014

Svamp och dans i skogen

Humlan som stått stilla i en vecka fick nu åka ut och köra till Kvillinge. Det var jag och Sebastian som satt fram, där bak satt min granne Kattis och vännerna Magnus och Eva. Movi och hennes bur fick dela bakluckan med tre svampkorgar och ett gäng ryggsäckar. Kattis och Magnus är vana Skoda Fabia förare och passagerare så Humlan var mycket nöjd med sin last.

Väl framme i skogen åkte svampboken upp och alla svampar vi hittade skulle noga undersökas om de kunde ätas. Vi hittade ganska mycket av det vi konstaterade var pepparsopp så den lät vi vara. Resterande soppar tycker jag är svåra att skilja från varandra men eftersom alla är ätliga tog vi med dem hem. Jag hittade även en fårticka som jag plockade med mig samt några flugsvampar som fick vara kvar.

Movi sprang glatt mellan mig och Sebastian när jag skickade henne, annars svansade hon efter mig. På vägen tillbaka tog jag en paus från det inte allt för lyckade svampletandet och tränade lite dans med Movi. 

Jag och Sebastian ska strax gå över till Kattis för att smaka den delikata svamp vi plockat. Movi får följa med och göra bekantskap med katten Droris. Det blir spännande att se om jag och Sebastian överlever morgondagen.

Inga kommentarer: