tisdag 9 september 2014

Män, män och åter män

Ikväll skulle vi se en film medan vi åt. Sebastian föreslog Chef och jag frågade vad den handlar om. En man som lagar mat. Jag var inte övertygad men okej.

Film började med en man som lagade mat. Så kom en till man in i köket med en gris på axeln. Sen åkte den första mannen, som var huvudpersonen, och hämtade sin son. I nästa scen var det flera män som lagade mat och en man stod och talade om för huvudpersonsmannen hur saker skulle gå till. Så fortsatte det i flera minuter tills en kvinna med rött läppstift stack in huvudet och sade något som verkade vara av mindre vikt för sammanhanget. Så fortsatte männen att ta upp tvrutan till stor del tills en kvinna då och då visades i liten roll.

Jag förstörde hela filmupplevelsen för oss båda med att högt uttrycka hur tråkig och meningslös filmen var samt hur värdelöst det var att filmen till största del handlade om män. Sur och arg gick jag och hämtade min telefon och hörlurar för att titta på annat.

Jag sökte fram filmen på Imdb.se i ett desperat försök att förstå varför jag blivit så arg samt för att få ett grepp om handlingen. Det visade sig att filmen var en komedi vilket jag inte förstått och det kan till viss del förklara varför den kändes så meningslös. När jag kollade på filmens viktigaste roller, top billed cast, var elva av femton män. Jag blev inte förvånad över att jag tyckte filmen var bedrövlig. Filmen gav mig ingen möjlighet till igenkännande och dessutom blir jag förbannad över att regissören John Favreau, som också spelar huvudrollen, har lyckats lägga ner all den tankeverksamhet som det tar att skapa en film utan att reflektera över faktumet att han till stor del exkluderat ett helt kön. Ett av det västerländska samhällets fjuttiga två kön dessutom så Grattis Favreau till din kassa genusanalys eller möjligtvis till ditt lyckade maktutövande som du utövat genom exkludering.

För att en film ska godkännas enligt Bechdel-testet ska två kvinnor någon gång under filmen prata med varandra om något annat än män. Tydligen är det få filmer som klarar detta test, vilket en kan tycka borde vara ganska enkelt. Jag kan ännu inte uttala mig om filmen Chef klarar detta test men däremot har den lyckats få en feminist att bli riktigt förbannad och illa till mods hemma i tv soffan och det tycker jag är ett nog så dåligt betyg.

Inga kommentarer: