onsdag 10 september 2014

Nu har träningen börjat

Ikväll hoppade jag och Movi in i Humlan och styrde mot Brukshundsklubben där vi skulle gå på vårt första kurstillfälle med rallylydnad. Det var kul att komma till en miljö full av hund- och träningsintresserade. Vi började inomhus med presentationen och introduktion. Några hundar var med inne, andra satt i bilen. Det var allt från en liten Thih-tzu till en stor Flatcoated retriver med på kursen. Alla hundar var på olika nivåer och det var charmigt med kursen. Någon förare fick kämpa med att få hunden att sluta lukta i marken då den gick banan. En annan fick kämpa med att få hunden att ligga när den skulle ligga. En tredje kämpade med att få en flängig hund att gå lugnt. En fjärde gick banan med en koncentrerad hund och mycket fin kontakt hela vägen. Det viktigaste var att hunden hade kul när den tränade.

Movi skötte sig bra när vi gick banan. Hon följde mig fint och hade en fin kontakt. Jag kan behöva träna på att vara mer tydlig i svängarna och hitta rätt tempo samt se till att Movi aldrig lägger sig snett. Får jag in rätt teknik kan det bli hur bra som helst.

En av dem vi lärde känna på kursen är Therese med sin Powderpuff Alvin. Therese och Alvin var riktigt duktiga och träningsvana. De har tränat freestyle och aguility innan. Jag fick lite tips av Therese hur jag kan träna med klicker på att backa med Movi. Vi kommer att träffas utanför Brukshundsklubben redan nästa vecka och då hoppas jag få fler tips på freestyleövningar.

Jag och Movi var så inspirerade av alla möten att vi fortsatte träningen några minuter när vi kom hem. Sebastian var imponerad över hur snabbt Movi lärde sig att backa när vi använde rätt teknik med klickern. Nu är vi nöjda och glada och kommer att sova gott inatt. Jag ska fundera över vår läxa som kursledarna skickade med oss till nästa tillfälle som är om två veckor.

Inga kommentarer: