tisdag 2 september 2014

Stjärnanis är en sällsam frukt

Jag och Sebastian har snöat in på ingefära som krydda i vår sylt och mos. Idag kom jag på att prova stjärnanis till rabarbersylten. Stjärnanis är en mycket vacker krydda som ger en tydlig smak av lakrits. Den passade mycket bra med den söt-syrliga rabarbersylten som vi nu har tio burkar av. Det återstår att se om jag tycker att denna smak är lika trevlig efter att ha tagit mig igenom dessa burkar och om stjärnanis är ett lika vinnande koncept som den outtröttliga allkryddan ingefära. Det har jag svårt att tro, dock råder det inga tvivel om att omväxling förnöjer.

Av all rabarber vi släpade hem från stugan blev det två satser rabarbersylt och en stor sats chutney. Jag har själv aldrig gjort chutney förut men har blivit inspirerad av att ha smakat andras goda. I min hade jag rabarber, äpple, lök, vitlök, chili, russin och ingefära. Det är svårt att misslyckas med så många goda smaker. Nu ser jag fram emot att köpa hem papadam och börja frossa på riktigt.

Då jag och Sebastian fått njuta av goda dofter och smaker här hemma delade vi även med oss av nöjet att använda luktsinnet till Movi. Då vi tre tog en springtur efter jobbet passade jag på att gå ett spår till Movi. I slutet av spåret lade jag en burk med godis. Spåtet fick vila under vår springtur, som för min och Movis del slutade med en promenad de sista kilometrarna. Åter vid spåret släppte jag Movi och hon sprang in i skogen nästan precis där jag gått. Det dröjde inte länge innan hon hittat fram till trädet där jag lagt burken, jag blev både imponerad och glad. Movi fick njuta av burkens innehåll som smakade extra gott då hon ännu inte ätit kvällsmat.

Nöjda och utslagna ska vi strax gå och knyta oss och drömma om spännande dofter som letar sig in i våra näshålor.

2 kommentarer:

Johanna D sa...

Oj, vad många burkar!:D Härligt!

Minna sa...

Wow! Vad mycket!