fredag 19 september 2014

Öl och jag

Ikväll hade jag och några vänner från jobbet ölprovning. Det var Sofia som har öl intresse som ordnat detta. Jag fick lära mig att en ska använda alla sinnen när en dricker öl. Lukten, synen och så smaken.

Vi tog oss igenom åtta smaker under kvällen och jag fick lära mig om toppjäst, bottenjäst och spontanjäst öl. Det trevliga med att prova öl är att jag aldrig behövde sitta med ett fullt glas som hinner bli avslaget innan jag får i mig det. Det var kul att prova olika sorter och även om mitt smaksinne inte är särskilt svagt för öl fick synen njuta av utbudets varriation i färg och klarhet.

Vi smakade en suröl som var spännande. Den var gjord med hallon och var spontanjäst. Det betyder att en inte tillsätter jäst utan jästbakterier flyger runt i luften. I byggnader där denna öl görs är de som tillverkar ölen väldigt försiktiga med att städa med hänsyn till jästbakterierna som finns i luften. Ölen var verkligen sur och frisk i smaken till skillnad från den mörka tunga Yeti som vi druckit innan. Efter att vi  sammanfattat kvällen kom jag på att jag nog bäst tycker om mer lättdrucken öl utblandad med Champis eller Trocadero. Jag fick lova Sofia att jag inte tar med detta till nästa ölprovning. 

Med mig hem till Sebastian tog jag en slurk av dessertölen Tokyo som liknande portervin. Sebastian blev verkligen uppiggad av denna gest och blev glad över att han fick en paus från studierna. En annan som blev glad när jag kom hem var Movi. Hon gosade och tryckte sig mot mig medan jag pratade med Sebastian. Jag tog sedan Movi med mig på en promenad i den friska kvällsluften. Vi passade på att träna lite i trädgården och Movi hade en underbar glädje och energi då vi gjorde våra övningar. 

Inga kommentarer: