fredag 9 juni 2017

Omedveten träning

Idag kom mamma för att hälsa på under helgen. Vi åkte till skogen för att promenera med hundarna. Förutom promenad lekte vi människosök och rutan med Myra. Det är så underbart att se henne arbeta.

När vi promenerar stannar Myra vid alla ställen där stigen delas eller korsar en annan stig. Jag har tränat detta med Myra för att hon inte ska råka möta andra människor.

Ibland stannar Myra på stigen även fast det inte är en korsning. Jag funderade ett tag på varför Myra stannar spontant på vissa ställen och bara står helt still och väntar på kommando. Precis som hon gör vid en korsning.

Så kom jag på mönstret i detta. Myra stannar på de ställen där stigen svänger. Utan att medvetet träna på det har jag vid flera tillfällen tidigare gett Myra kommandot att stanna då stigar eller vägar svänger för att jag inte vet vad som kommer bakom tex en buske. Jag har gjort detta vid utvalda platser där jag bedömt att det är säkrast att Myra väntar in mig. Utan att tänka på det har jag tränat in ett beteende hos Myra och hon stannar nu automatiskt vid svängar utan mitt kommando.

När jag skaffade kelpie och pratade med människor som har erfarenhet av denna ras fick jag ofta höra att kelpien lär sig snabbt. Folk sa då även att kelpien lätt lär sig både rätt och fel saker. Inte förrän nu kan jag verkligen förstå innebörden av detta. Inte för att det är fel att Myra stannar vid svängar men om jag lyckas lära henne detta utan att ens tänka på det, hur mycket annat av det jag gör tar inte Myra in? Både bra och dåliga saker antar jag.

Denna insikt var väldigt nyttig för mig. Jag känner att jag förstår lite bättre hur Myra fungerar och hur min inverkan på henne ser ut. Jag tycker också att det är otroligt häftigt att se hur snabbt vanor och beteenden sätter sig i hennes lilla hjärna. Vilken fantastisk hund hon är att träna då jag vet vad det är jag gör.

Inga kommentarer: