tisdag 13 juni 2017

Nybörjare på träningsplan

Kom just hem efter en kväll på Brukshundsklubben där jag tränat med Sara, Nellie och hundarna. Tillsammans har vi sju vallhundar att träna med. Jag lärde mig värdet av att ha två hundar i träningen idag. När jag började träna Myra, jag hade lagt ut en ralkylydnadsbana, blev hon ofokuserad ganska snabbt. Hon luktade mycket i gräset och hon tittade ofta bort från mig så det var svårt att få hennes uppmärksamhet. Sara gav mig tipset att binda Myra och låta henne sitta still och inte få vara med om hon inte ville koncentrera sig i träning. Jag tränade då istället med Movi och hade kul med henne.

Jag provade att träna Myra några gånger och hon var fortfarande svår att få kontakt med. Hon fick sitta ett tag till och titta på. Efter en stund fick Myra en sista chans. Jag gick bort en bit från de andra och värmde upp med att leka ordentligt med två leksaker. Sen körde jag korta pass med moment av rallylydnad. Medan koncentrationen fortfarande var på topp belönade jag med massa lek. Så kunde vi hålla på en stund och Myra hade mycket bättre kontakt.

Det jag lärt mig från detta pass är att jag måste värma upp ordentligt med roligt lek, att jag ska ha riktigt roliga leksaker, belöna med lek ofta och också ha riktigt gott godis.

Idag var det också nytt träningssälkskap mot det vi tidigare haft på allmänlydnaden. Att på klubben träna tillsammans med de hundar som Myra annars brukar leka och busa med var så klart en ny situation. Jag tänker att detta pass var väldigt nyttigt för Myra.

I skogen sen när alla hundar rastade fick Myra glänsa. Jag gav henne kommandona höger och vänster och hon tog dessa som en klocka. Sen när vi gått en bit kom vi till ett ställe där stigar korsades. Myra stannade en bit innan och stog blixt stilla. Då stördes hon varken av sina lekkamrater som passerade förbi eller av oss människor när vi gick och pratade. Inte förrän jag gav henne ett varsågod for hon iväg som ett skott.

Jag kan erkänna att när det gäller lydnadsträning på plan är både jag och Myra nybörjare. I skogen känner vi oss trygga. Där har vi tränat lydnad utan att tänka på det ända sedan Myra var valp.

Inga kommentarer: