söndag 18 juni 2017

Nya kompisar

Idag fick Myra nya tränings- och lekkompisar. Jag åkte ut till Carina för att träna rallylydnad med henne, Gunilla och Gudrun. Jag har tränat rallylydnad med Movi hemma hos Carina innan jag skaffade Myra. Nu när jag börjat träna med Myra kom vi på att vi kunde träffas igen. Något jag är väldigt glad över. Både jag och Myra trivdes väldigt bra i detta träningssällskap tillsammans med lugna, trygga och kunniga förare. Av de totalt sex hundar som var med var ett par veteraner som kör kör avancerad klass och några relativt nybörjare som Myra. Det var en bra blandning på hundar och kunskapsnivåer. Vi lade ut lite olika små banor med skyltar från alla klasser. Sen var det bara att mingla och träna som vi ville bland alla skyltar och koner.

Jag hade lärt mig från förra gångens misstag och tog nu med mig riktigt gott godis att träna med. Jag värmde upp Myra genom att leka och så tränade vi några skyltar i taget, med mycket belöning och så lek med jämna mellanrum. Jag är så nöjd över vår träning idag. Det var både kul och blev bra. Myra hade fin kontakt och bra uthållighet under de få skyltar vi körde. Bra miljöträning blev det också att komma till en ny plats och träna samt sitta och vara passiv tillsammans med nya hundar. 

Efter träningen släppte vi alla unghundar lösa och de fick leka tillsammans. Vilken härligt flock det var, alla kom väldigt bra överens. Collien Jazza var precis jämngammal med Myra, de lekte väldigt bra och gärna med varandra. Myra och pudeln Nemo som är tio månader hade också skoj och sprang en del ihop. Kelpien Ajax som är tre år tyckte Myra var väldigt spännande att lära känna.

De mer mogna kelipedamerna Undis och Pip fick springa lösa själva efter att unghundarna lekt klart. Då fick Myra äntligen vila i bilen. Trötta och nöjda lämnade vi landet och våra nya träningskompisar bakom oss.


Nemo

Jazza

Ajax

Ajax och Myra


Pip

 Undis


Myra och Nemo

Hela gänget unghundar

Ajax och Myra






Mycket trött Myra
Foto: Jennie Åström


Inga kommentarer: