söndag 20 november 2016

Skridskosesongen kan börja

Skridskosesongen kan börja! Nu har jag övat med snabbåkningsfroffsen på nyspolad bana i Motala. Runt, runt, runt i vänstervarv tills jag vågade göra översteg i fart. Det krävdes mycket mot och övning innan jag vågade ta första översteget. När jag väl insett att jag inte faller och inte fäller mig själv var jag redo att kliva med min högra fot över den vänstra in i kurvan mitt i farten. Snabbåkarna får fart genom överstegen i kurvan och glider genom raksträckan men ett fåtal skär. Så långt har jag inte kommit. Jag är glad att jag vågat göra översteg integrerat i åkningen. Tidigare har jag bara vågat göra det när jag långsamt åkt runt i en cirkel och bara koncentrerat mig på överstegen.

Inte nog med att snabbåkarna lärde mig att åka i kurvor. Jag fick också mina skridskor proffsbrynta av dem. Nu är de vassa som kockknivar. Det blir spännande att åka på de vassa skenorna nästa gång. Kanske jag vågar ta ut svängarna ändå mer med kockknivar under fötterna.

Åkningen avslutades med lyxlunch inne i klubbstugan. Rolahs vällagade syriska mat smakade väldigt bra efter en förmiddag på skridskor.

Inga kommentarer: