torsdag 24 november 2016

Movis skugga

Idag fyller Movis skugga sju månader. Ännu en månad närmare tills Myra fyller ett år och vi får börja springa tillsammans. Det är roligt tycker jag.
När jag kom hem klippte jag små bitar av torkat kött och gick ut på innergården för att lägga ett varsitt godisspår till hundarna. Det var lite mörkt så jag lade en vit boll i början av varje spår och en ljus leksak i slutet. Jag började båda spåren med en upptrampad ruta med godis i och utifrån denna ruta trampade jag ett spår. Myra fick godis i varannat steg då jag vet att hon iallafall hoppar över större mängden av godiset och mest rusar fram i spåret. Movi fick godis i varje steg då hon är en livsnjutare. För henne är godiset belöningen medan spåret är belöningen för Myra.

Det var länge sedan jag lade ett spår till hundarna men det är ju egentligen väldigt enkelt och behöver inte ta mycket tid alls. Jag tog ut hundarna en och en så att de fick spåra ostört. Myra började spåra direkt, redan innan hon var framme i startrutan. Hon gick fint i spåret, lite åt sidan ibland och det kan ju vara vinden. Några godisar hann hon äta innan hon nådde fram till målet som var leksaken. Väl där tog jag leksaken och belönade henne med lek. Hon gjorde en antydan att vilja vända om och börja städa upp det godis hon missat men jag lyckades fånga hennes intresse i leken som tur var.

Movi njöt av sitt spår. Hon får lite mera lösa tyglar då hon inte kommer spåra annat än för sin egen stimulans. Hon får gå fram och tillbaka som hon vill och dammsuga upp de godisar hon missat. Movi fick även ta en sväng i Myras spår för att städa efter sin svarta skugga.  Movis svans viftade hela tiden när hon gick och nosen var verkligen oavbrutet i backen. Att spåra godis är nog en av Movis favoritlekar. Som att gå fritt i parken och nosa men med vinst hela tiden.

Glada i hågen av den korta spårningsträningen fortsatte vi inne att lekträna på att hämta föremål. Jag kastade några saker som Myra skulle komma med. När vi gör detta i parken kommer hon nästan ända fram till mig med saken i munnen, detta förutsatt att jag vänder mig om och går lite ifrån henne. Hemma kommer hon med saken ibland. Idag var det lite svårare. Då tränade jag utifrån ett tips jag fått, att lägga saken på marken och belöna med klicker då Myra intresserar sig för den.

Jag började med att klicka när hon tittade på leksaken och fick henne sen att nosa på den. Vi hade testat detta förut så hon förstod ganska snabbt vart hon skulle lägga fokus. Så klart testade hon att backa några gånger först men då hon insåg att det inte var det jag ville idag fokuserade hon på leksaken.

Efter några klick stoppade hon ner nosen i leksaken. Så långt kom vi idag. Nästa gång hoppas jag att hon förstår att ta den i munnen. Störningen fick vi på köpet då Movi stod bakom gallret och hoppade och skällde med sin hesa röst. Myra jobbar på bra även med störning.

Sen var det Myra som fick leka onöjd hund genom att träna passivitet bakom gallret då det var Movis tur att apportera, få uppmärksamhet och käka godis. Myra var lika duktig som Movi på att fungera som störning med sitt ledsamma gnällande bakom grinden. Dock lekte hon lite mer martyr än Movi och gjorde inte samma brutala försök att ta sig över grinden utan använde istället sin pipiga röst för att visa hur ledsamt det var. Inte heller Movi stördes av denna gnälliga konsert utan jobbade på bra med mycket glädje och hög svansföring.


Inga kommentarer: