tisdag 15 juli 2014

Piratcamping och cykling så att benen värker

Ett år har passerat sen jag var på Gotland senast. Jag, Sebastian och Sofie gör nu en favorit i repris och trampar oss fram runt ön med camping utrustning. I år har vi sällskap av hundarna Movi och Murphy. Förra året hade vi sällskap av kusin Lisa.

Vi kom fram i Visby med färjan kl 12 på natten igår. Då cyklade vi direkt till campingen där vi tältade första natten förra året. När vi fick veta att campingen var full letade vi upp en gräsplätt närmare havet mitt emot campingen. Där piratcampade vi och vaknade av solen i ottan. På morgonen smet vi in på campingens toaletter och fyllde våra vattenflaskor på campingens vattenpost.

Idag har vi cyklat cirka fem mil med ganska tung packning och ihållande motvind. Jag kännde mig mör i kroppen redan efter den långa backen som tog oss ut ur Visby och värk i benen skulle jag få vid flera tillfällen under denna sträcka.  Vatten, ätbart, raster och vackra vyer har dock gett energi så att kroppen orkat sega på hela vägen.

Det var en vacker sträcka längs kusten vi körde men det blev också några tråkiga bitar längs en trafikerad väg. Movi låg avslappnad i kärran hela tiden och när hon varit ute och rastats behövde vi bara öppna upp kärrans lucka för att hon hon skulle hoppa in och lägga sig till rätta. Murphy är inte en lika van åkare. Han hade en stor och rymlig kärra och tryckte ihop sig på en liten del av den. Han gnällde första halva sträckan och gav sedan upp men kroppen slappnade aldrig riktigt av under hela turen. När vi kom fram till vårat slutliga mål, Sandhamn, var Murphy den som var tröttast av alla.

Nu är klockan trax efter nio och både människor och hundar har bäddat ner sig så att vi orkar kliva upp när solen väcker oss med sina värmande strålar imorgon bitti.

Inga kommentarer: