tisdag 22 juli 2014

Best of Gotland 2014

När jag frågade Sebastian en kväll på den andra campingplatsen vad det bästa med Gotland varit tills då svarade han att det var hundarna och jag är beredd att hålla med. Att Murphy skulle följa med på resan blev en överraskning som jag fick veta ett några dagar innan avfärd. Den lilla sprätte har varit ett roligt inslag på resan och ett gott sällskap till Movi.


Utan cyklarna hade vi inte kommit runt så de är också ett mycket trevligt inslag under denna tur. Min och Sofies cykel är erfarna turcyklar då de transporterat oss både längs Göta kanal och runt norra Gotland.


Movis kärra Svansen som inhandlades några veckor innan resan har gjort ett bra jobb. Movi har varit Svansen trogen under hela resan då hon avslappnat skumpat fram på grusvägar och susat fram över asfalt. Svansen har skött sig mycket bra då den rullat fram på vägarna. Benen som trampat cykeln där Svansen har varit påkopplad med Movi som passagerare har fått jobba på ganska bra. 


Murphys husvagn som Sofie lånat innan avfärd var mindre uppskattad av sin passagerare och även förare. Det slutade med att Sofie fick byta plats på packningen och Murphy så att det lilla djuret åkte cykelväska och packningen skumpade fram i en nästan tom  husvagn. Detta byte var lyckat för allas öron och vi kunde under resans sista dagar inte bara njuta av vacker utsikt utan även av fågelsång.


Sebastian har byggt sin cykel själv och delarna till den har kommit med olika paket på posten under våren och sommaren. Des sista delarna kom en veckan innan avfärd och Sebastian skruvade på cykeln fram till den dag vi åkte. 


Gällande själva cyklingen har sträckorna längs kusten varit klart bäst. Vissa gånger har det varit kraftig sidvind och andra gånger har det varit lättare. Jag har njutit till fullo då vi cyklat på lugnare grusvägar där hundarna fått springa och Movi har varit lös.




Ska vi fortsätta på temat hundar så var det ju det här med att springa på stranden. Det var en idyllisk drömbild jag hade av denna resa att springa med hundarna på stranden. Kombinationen vatten och varandras sällskap gav extra energi till djuren så att vi alla fick oss en riktigt lekfull stund. 



När jag fått uppleva denna strandidyll under tredje kvällen på Gotland kände jag att resan redan var komplett. Hade någon sagt åt mig att jag var tvungen att åka hem kände jag just då att jag hade kunnat vara nöjd med detta. Dock skulle det komma så många andra fina stunder vid ett flertal olika stränder så jag är glad att ingen tog mig från ön innan utsatt tid för hemgång.  



Sist men inte minst så har både mat och kartan varit uppskattade och viktiga inslag som följt som röda trådar genom denna resa, bilderna nedan får sammanfatta dessa.




Foto: Sebastian Estay






Inga kommentarer: