torsdag 10 juli 2014

Bakningens dag

Solens värme som strålade in genom den ljusa gardinen väckte både mig och Sebastian tidigt imorse. Sebastian steg då upp för att knåda en deg och jag vände mig om i sängen och somnade på nytt.

När Sebastian knådat i en timme med en deg som var alldeles för varm var det dags för mig att stiga upp. Sebastians deg fick vila och svalna ett tag innan han gav sig på den igen. Jag släpade mig till soffan i vardagsrummet där det var något svalare och Sebastian gick ut med Movi. Vi åt sedan en lätt frukost i soffan till ljudet av Lars Palmgrens sommarprat.

Efter hänget i soffan hade jag piggnat till och jag kunde börja se fram emot en trevlig trettiårsdag. Solen fortsatte att gassa där ute och jag bestämde mig för att göra ett ryck i köket. Imorgon kommer det gäster och pajer skulle bakas. Sebastian tog fram sin deg igen och snart gräddades både bröd och pajskal.

Efter lunch lade vi oss alla tre på en filt i skuggan. Sebastian läste högt ur min bok och jag låg och tittade upp i syrenen och äppelträdets bladverk. Vindens sus, den blå himlen och Sebastians spännande läsning var en god och somrig kombination. 

Movi som legat och utslagen hela dagen fick sig en promenad runt strömmen i den svalare kvällsluften. Vi lekte rapport bland träden och Movi lade i sin gladaste växel där hon sprang på gräset. Denna aktivitet är bland det bästa jag vet, Movis energi sprider sig till både mig och Sebastian.

Kvällen avslutas med mera bak. Jag möblerar om i kylen för att få plats med allt och spiller ut en öppnad gräddfil. Movis tunga kkommer väl tillpass när gräddfilen ska städas upp. 

Jag ligger nu åter i soffan lyssnandes på Sebastian som stökar det sista i köket och Movis djupa andetag nere på golvet. Jag kan konstatera att det är roligt, varmt och arbetsamt att fylla tretti år. 

Inga kommentarer: