tisdag 29 juli 2014

Dagens rymling

Idag har varit en händelserik semesterdag. Vi har nu varit en vecka i stugan och har under de första dagarna mest slappat. När temperaturen nu har sjunkit några få grader har aktiviteten ökat.
Av allt vi gjort idag tror jag att Movi är den som har varit med om mest äventyr. Jag och Sebastian lämnade henne hemma vid stugan tillsammans med Sofie och Murphy när vi skulle in till Tärnsjö och handla samt besöka kusin Magnus en sväng. Movi tittade efter oss när vi klev in i bilen och körde iväg.

Sofie hade bestämt sig för att gå upp i skogen och plocka bär. Hon tog med sig hundarna och fick även sällskap av Lisa kusin och Magne. De plockade bär i godan ro och hundarna satt snällt i riset och väntade som de brukar. När kusinerna tittade upp lite senare var Movi borta.

Jag och Sebastian kom körande på grusvägen hem efter besöket i Tärnsjö och såg Sofie promenera på vägen med Murphy. Jag tänkte att det var konstigt att Movi inte följde med på promenaden.  När jag vevat ner rutan (heter det så även fast det är automatiskt?) får jag reda på att Movi sprungit bort och troligtvis är hemma. Jag tyckte att det var lite smått roligt och körde hem de sista metrarna med glatt humör och förväntan att träffa en trogen hund vid dörren. Jag ropade direkt när jag stigit ur bilen men det kom ingen hund. Jag tog också en titt på tomten och fortsatte ropa men utan resultat. När jag sedan tittade upp mot grusvägen för att berätta för Sofie att Movi inte var hemma såg jag att hon kom gående med två hundar. Det var ett lustigt spratt som Sofie spelade mig tänkte jag men fick sedan veta att Sofie hade träffat på rymlingen på grusvägen. Vem vet vart Movi hade varit och letat efter oss. Kanske hon redan varit hemma en vända för att konstatera att vi inte var där. Det var iallafall en mycket glad Movi som kom och hälsade mig och Sebastian välkomna tillbaka från Tärnsjö. Det var en ganska uppstressad syster som återvände till bärplockandet i skogen där Lisa och Magne väntade.

Dagens rymling har efter detta äventyr fått åka kanot med mig, Lisa och kusinbarnen. Hon har sen fått springa med mig, Sebastian, Sofie och Lisa på en tur runt Östa holm över vägar, stränder och skog där hon fått bada längst ut på holmen innan det bar av hem igen. Dagen avslutades med räkfrossa tillsammans med hela familjen på Lisas föräldrars flotte. Nu ligger rymlingen hemma på vardagsrumsgolvet och laddar batterierna inför ännu en semesterdag på landet.





Inga kommentarer: