torsdag 2 februari 2017

Under kommando

Ju säkrare jag blir på att Myra lyssnar på mig, ju mer frihet kan jag ge henne. Det finns en fyrkantig avlång gräsyta som kommer under en av våra promenadrundor efter att vi passerat en väg. När vi kommit in på denna gräsplätt har vi sedan ett lugnt bostadsområde runt oss med lugna gator vid sidan av och vid slutet av plätten. Jag har märkt att om jag släpper Myra på detta gräs springer hon rakt fram tills plätten är slut, sen går hon långsamt med huvudet lågt fram mot trottoarkanten i väntan på mitt kommando att hon ska stanna. Att stanna vid kanter har vi tränat på sedan hon var liten valp.

Även idag smög Myra fram till kanten, sista biten innan jag säger "stanna" går hon i slowmotion. Så gav jag kommando och hon stannade helt. Under tiden Myra stod och väntade på oss kom Movi som gick vid min sida på att hon skulle göra nummer två. Myra fick snällt vänta lite extra medan jag skulle fram med påsen och plocka. Jag får påminna henne med kommandot några gånger så kan hon stå rätt länge.

Under tiden jag plockade en bit bort från där Myra stod passerade det en människa och en stor välkammad collie på trottoaren på andra sidan vägen. Jag fortsatte ge Myra kommandot stanna samtidigt som jag tänkte att detta får bära eller brista. Jag kände att jag hade bra kontakt med Myra trots att jag var en bit ifrån och jag hoppades att hon skulle stanna i kommandot. Dock kunde jag inte vara helt säker eftersom Myra är en glad och nyfiken prick. Senast igår när jag var ute och gick på ett stort fält stack hon två gånger ifrån mig för att springa fram till löpare. Dock hade jag då själv dålig koll på att dessa kom och stoppade henne inte i rätt tid.

Människan och collien passerade, jag svängde förbi en soptunna och Myra stod kvar i kommando hela tiden fram tills att jag kom fram till henne och gav henne ett "varsågod".

Jag var efter detta grymt stolt över min valp. Myra var lika glad hon och hade fullt fokus framåt för att fortsätta promenaden. Att det passerat en människa och en collie förbi åt höger verkar hon inte bry sig om, de var ju inte på väg åt hennes håll, hon som bara skulle fram.

Av detta har jag lärt mig att Myra är mycket stabil då hon är i kommando. Att det är en trottoarkant framför henne kan ha hjälpt, för henne är det samma saks om ett rödljus som inte slår om till grönt förrän jag säger till. Kanske har jag också lärt mig att människor som är ute och går med välkammade collies inte är lika intressant som löpare. Det sista har jag dock inte tillräckligt stort empiriskt material över för att kunna dra några slutsatser.

Australian mates Friska Myra 9 månader 

Inga kommentarer: