fredag 3 februari 2017

Ingen harpalt ikväll

Varje dag lär jag mig nya saker om hur Myra fungerar. Efter att jag kom hem från en tur i skogen och att ha handlat släppte jag ut hundarna ur bilen och gick mot porten. Jag har börjat ha hundarna lösa på innergården om jag ser att inga grannar är ute. Myra tog som vanligt en liten sväng ut på gräset för att undersöka läget där. Ute på gräset stötte hon på en hare som hon satte fart efter. Myra har mött många harar i parken innan och inte visat något jätte stort intresse men detta möte blev lite för nära för att det skulle bli ointressant.

Myra sprang efter haren hela vägen ner till slutet av grannhuset. På långt håll såg jag hennes gula väst fara fram samtidigt som jag ropade. Så gick jag in innanför porten för att inte visa mitt stöd. Några sekunder senare for en svart harvallare klädd i gul väst in genom porten. Myra var åter i säkert och någon harpalt skulle det inte bli till kvällen.

Av detta har jag lärt mig att Myra tycker att det är kul att valla eller jaga harar, dock går hon inte in för det så pass att hon glömmer att ha koll på matte. Det verkar som att harar är ungefär lika intressant som löpare men skillnaden att harar är mycket snabbare och Myra inte hinner ifatt dem. Jag ska jobba för att Myra tappar intresset för allt som rör sig men så länge gläds jag åt att hon kommer tillbaka så pass snabbt som hon ändå gör.

Australian mates Friska Myra 9 månader 

Inga kommentarer: