lördag 12 december 2015

Red Dog har flyttat in

Så kom dagen som jag väntat och längtat efter. Red Dog har flyttat in. Red Dog i form av kelpen Vajlo. Vajlos matte Sara ska åka utomlands en vecka och jag och Sebastian ska vara hundvakt. Sara åker imorgon men jag lyckades tigga till mig Vajlo redan till lunch idag.

Efter att Sara och Henke åkt och när Movi morrat och gläfft klart åt sitt nya sällskap blev det riktigt trevligt. Vajlo charmade mig direkt genom att hon lyfte upp och gav mig min mobil som jag lagt på golvet i hallen då jag skulle ha med den ut i skogen. Vajlo är tränad till assistanshund så han tyckte väl inte att mobilen skulle ligga där och skräpa.

Jag hade lurat med mig grannarna Dorit och Ludcy ut i skogen och de blev båda överraskande av Vajlos sällskap. Dock gick det inte att lura dem att Vajlo var en ny familjemedlem då de kände igen honom sedan tidigare.

När vi kommit in i skogen lekte vi alla sök. Jag och Dorit började med att gömma oss och Ludcy släppte hundarna efter oss. Vi var alla helt imponerande av Vajlos kraft och fart. När Ludcy gömde sig drog Vajlo iväg ett par gånger innan han fått kommando. Han var så sugen på att leta men jag lyckades få tillbaka honom.

Efter denna lek gick vi vidare i skogen. Vajlo cirkulerade hela tiden runt oss och ville gärna gå först. Han var snabb och alert men kom som en blixt då jag ropade. Självklart hade jag hört mig för med Sara innan hur han fungerar. Movi gick som vanligt snällt bakom oss. Det var häftigt att ha en vallhund framför sig och en bakom. Snacka om två hundar som har koll. Vajlo ville jag dock aldrig släppa med blicken. Det insåg jag sen skulle bli svårare än sagt.

Vajlo skaffade sig snabbt en favorit och det var Ludcy. Så de två travade iväg lite för sig själva. Efter dem kom jag med Movi och sist kom Dorit helt själv. Skönt var det iallafall att komma ut i skogen, få frisk luft, lite sol och så härligt sällskap.

Hundarna är nu helt bekvma i varandras sällskap. Valjo slutade väldigt snabbt att uppvakta Movi sitt nosande och hon Movi morrar inte och fräser längre. Så nu är det bara mys här hemma och jag hoppas att detta blir en riktig lång vecka.

Inga kommentarer: