tisdag 15 december 2015

En dag till kommer jag passera Katrineholm

När jag nu sätter mig på tåget hem till Norrköping inser jag att jag bara har en dag kvar att pendla till Stockholm, iallafall från Norrköping. Ett par av de sista dagarna på bosättningen kommer jag att jobba lite hemifrån och nätterna innan jul kommer jag att spendera hos min syster i Västerås så då blir det något kortare till jobbet.

Jag går igenom min plastficka med månadsbiljetter och inser att jag har sju månadsbiljetter där. Den sista går ut idag så det var nästan tajmat. Utöver dessa sju pappersbiljetter har jag haft en elektronisk tiobiljett som jag köpte mellan mina semestrar.

Stockholm i sig kommer jag inte att sakna men dock kollegorna och vissa delar av arbetet. Jag kommer också sakna nätterna hos Minna och Lisa kusin. Det var dessa samt ett par dejter med hundar som gjorde att jag överhuvudtaget rörde mig utanför cyckelvägen mellan centralen och jobbet under dessa månader.

Tågförseningar kommer jag så klart inte att sakna och inte heller att behöva låsa upp, cykla och parkera en cykel fyra gånger per dag, då jag cyklar både i Norrköping och i Stockholm tur och retur.  Alla dessa matlådor jag stått hemma och förberett kvällstid till frukost, lunch och kanske något till eftermiddagen kommer jag inte att sakna. Inte heller att släpa högen av lådor fram och tillbaka i ryggsäcken. Dock kommer jag kanske att sakna rutinen att sova efter frukost på tåget samt möjigheten att kunna slumra till på vägen hem efter jobbet.

Jag har alltid gilla att åka tåg, speciellt när det är ljust ute och jag kan titta på landskapet som seglar föbi. Två timmar och förtio minuters tågresa per dag kan så klart bli lite mycket. När jag passerar Katrineholm på vägen hem och det är tjugo minuter kvar kan jag känna mig lite lätt rastlös. Det är då det är skönt att veta att jag bara kommer passera Katrineholm en dag till efter denna.

Inga kommentarer: