måndag 14 december 2015

En bra natt

Nu har jag fått testa både den mjuka och den hårda stilen. Jag och Sebastian resonerade igår om hur vi skulle göra inatt. Skulle vi släpa upp en extramadrass ifall att, eller skulle vi bara bestämma oss för att hundarna ska sova där vi vill att det sover. Sebastian tyckte det senaste så vi körde på det.

Efter att Sebastian rastat hundarna gick jag och de två fyrbenta och lade oss. Vajlo gick in i sin bur självmant och Movi intog sin vanliga plats i sängen. Jag ville iallafall testa och se om jag kunde få Vajlo att stanna i buren av egen viljekraft så jag drog inte igen dragkedjan.

Det dröjde inte många sekunder innan Vajlo tittade ut och gick fram emot mig. Jag sade vänligt men bestämt åt honom att gå och lägga sig. Denna procedur upprepades några gånger med allt längre intervaller emellan. Jag hade kommit överens med Sebastian att han skulle lägga Vajlo i buren och stänga luckan om Vajlo skulle ha hoppat upp i sängen när jag sov. Det behövdes dock inte då jag märkte redan innan jag somnat att han skulle fortsätta testa att ta sig ut så jag nattade honom genom att stänga luckan.

Så fylldes rummet av sömn och lugnt andandes djur. Jag vaknade till många timmar senare och märkte att Sebastian fortfarande var uppe. Från hundarna hördes inte ett ljud. Jag tassade upp tyst som en mus för att inte väcka dem, gick på toa och sa hej till Sebastian som fortfarande pluggade. Han gör det alltid bäst nattetid men egentligen pluggar han både dag och natt. Nu sa han att han också skulle gå och lägga sig. Klockan var runt fyra.

Det var först när Sebastian kommit in i rummet som Vajlo började gnälla lite. Han blev tyst när jag sagt åt honom. Både jag och Vajlo verkade ha svårt att somna om. Jag tog till spikmattan och Vajlo provade att roa sig med att leva om i sin bur lite grann. Jag sade åt honom igen. Det var en rolig syn att se Sebastian flyga upp med huvudet när jag sade åt Vajlo. Jag lade en lugnande hand på Sebastians axel och sa att han kunde sova vidare. Efter det hörde jag bara ljudet av mina öronproppar och rummet fylldes så småningom åter av sömn fram tills att väckarklockan ringde.

Det är klart att det är lite trixigt att hitta bra rutiner med en ny familjemedlem. Det gör det ju inte lättare att de två människor som delar lägenhet inte har samma rutiner. Jag är väldigt stolt och nöjd över denna natt med Vajlo. Det är klart att jag visste redan innan att den hårda stilen är bättre än den mjuka. Det är också lättare att vara hård och konsekvent när jag känner Vajlo lite bättre. Nu vet jag att han inte piper föratt han är kissnödig och att han kommer aatt komma till ro om jag är tydlig med att vi ska fortsätta sova.

Jag gick upp lite tidigare än vanligt och tog ut hundarna på en morgonsväng. Det var otroligt lugnt och skönt strax innan sex på morgonen. Luften var frisk och kall,   allt var täckt av frost, precis som jag älskar. För ovanlighetens skull var jag inte alls trött.

Hemma fick hundarna mat och jag gjorde mig klar för att gå. Jag hade gott om tid så jag hann även roa mig med att ta selfies i spegeln. Det gav sådär mycket så jag satte mig och klappade mjuka Movi istället. Det sista jag såg när jag gick hemifrån var fyra snälla ögon som tätt intill varandra tittade på mig från köket. Jag öppnade föriktigt upp dörren till sovrummet och lämnade själv lägenheten.

Inga kommentarer: