måndag 7 augusti 2017

Inget gott betyg på dessa bärmarker

Imorse gick jag upp tjugo i sex för att köra Sebastian in till Norrköping och jobb. Måndag morgon var en vacker morgon för en som har semester och vet att en får vända tillbaka till det lugna livet inom kort. 

De senaste veckorna har jag inte gått upp innan klockan tio så det var en häftig upplevelse att se detta morgonljus. Jag har bestämt mig för en ny rutin denna sista vecka på semestern. Tidiga morgnar och tidiga kvällar. Nu vill jag se mer av detta ljus.

Jag passade på att träna Myra på Brukshundsklubben när vi ändå var inne i stan. Här i stugan har jag ju märkt att Myra vill göra allt annat än att träna. Vi började med en kort promenad tillsammans med Movi. Myra sprang av sig ordentligt och hann också landa på klubben. Träningen gick super bra. Vi gjorde några moment med några upprepningar efter att ha värmt upp ordentligt med lek. Det viktiga var inte vad vi tränade utan att vi gjorde det, kontakten och känslan. Myra hade bra fokus och var taggad. Jag hittade även ett par trägubbar i overaller som jag ställde fram under träningen. Jag tänkte att det var bra träning inför Myras mentaltest i helgen där hon ska möta spöken och andra läskiga saker i skogen. Myra var noga med att gå fram och nosa på den ena gubben innan hon kunde fortsätta träna bredvid dem som om inget hade hänt. Vi avslutade med lite aguility för att krama ur de sista dropparna energi.

Efter förmiddagsfika och vila i solen hemma i Bränntorp tog jag med mig hundarna på bärjakt i skogen. Jag har inte fryst in ett enda bär i år och det måste det bli ändring på om jag och Sebastian ska klara vintern. Två timmar gick vi i skogen, på för mig nya marker, och kom hem med cirka tre deciliter bär hälften hallon hälften blåbär. Inget gott betyg på dessa bärmarker men fint var det iallafall i skogen. Jag tror att jag får fortsätta skrapa ihop bär på tomten om det ska fortsätta så här. Hemma har jag plockat många och fina bär som jag ätit och bjudit mina gäster på till frukost och våfflor.

Inga kommentarer: