lördag 18 oktober 2014

Pyssla pyssla i Linköping

Idag fyller Love år och det firade vi med att packa in mig, Love, Seba och Movi i bilen Humlan och hälsa på Karin Björkis i Linköping. Då vi planerat att pyssla och baka packade jag också in en påse med pysselgrejer.

Karins hem var välkomnande som vanligt och det var otroligt mysigt att sätta sig på kökssoffan med en kopp the och detta sällskap vetandes att vi inte skulle rusa iväg någonstans. Det mesta pysslandet ägnades åt matlagning och bakning. Jag gjorde kärleksmums som dagen till ära fick heta Lovemums. Karin och Love gjorde sparrissoppa på en liter grädde och Seba gjorde vitlöksbröd. Medan kakan var i ugnen hann jag med att pyssla lite, det var tur det för annars hade jag trots det trevliga sällskapet blivit lite besviken. Pysslet jag gjorde var att ge min och Sebastians resedagbok en framsida samt att måla dit emmet som flugit iväg från ordet drömmer. Min förväntan om att Karin, Love och Sebastian skulle sätta sig och rita och skriva vackra budskap i min andra pysselbok blev inte verklighet denna gång men jag lägger mitt hopp på framtiden. 

Efter den smakrika maten passade jag på att ta en lur på sofflocket medan resten av sällskapet gick ut och luftade sig. Sen blev det fika med bakverket Lovemums.

Tidigare under dagen hade vi diskuterat den stora frågan; att ge eller inte ge till dem som sitter utanför affären och tigger. Sen slumpade det sig så att Karins syster Emma skulle köra på en välgörenhetsgala för romer i Rumänien. Som en avslutning på Loves födelsedag gick vi dit. Förutom den frikyrkliga stämningen och den sliskiga melodifestivalsångaren var det en bra och lärorik kväll. Frågan som florerat senast idag kring varför folk väljer att lämna sina hem och sin familj för att tigga på en trottoar i Linköping blev något klarare och jag fick en bättre bild av romernas situation i Rumänien i de områden som de rumänska romerna som nu finns i Linköping  kommer ifrån.

Efter denna fullspäckade Linköpingsdag körde jag hem med min last i mörkret och regnet. Nu ser jag fram emot en riktigt god natts sömn och jag ser också fram emot den dag Love och Sebastian tar körkort.

Inga kommentarer: