måndag 13 oktober 2014

Kantarellmåndag

Det är måndag och veckans friskvårdstimme rök ditekt. Ut till skogs traskade jag och Movi med svampkorgen i högsta hugg. Över grenar och ris gick vi och kantareller fanns det gott om även idag. Ljudet från susande träd blandades med ljudet från Movis nos som luktade i mossan. Bättre friskvård än såhär blir det sällan, motion och frisk luft blandades med full koncentration på uppgiften att visa Movi vad det egentligen var vi höll på med. Mycket som jag gör sker ofta i snabbt och effektivt tempo. Att lära en humd leta svamp är dock inget som går att påskynda. Lugnt och metodiskt tog vi oss an vår uppgift och att volymen i korgen ökade var bara en bonus.

Skogen blev långsamt dunklare och vi styrde båda hemåt. På vägen hem passade jag på att palla några äpplen som låg intill ett staket. Även där fick jag användning av Movi då hennes luktande vid staketet blev en ursäkt för att stanna till och vänta in att förbipasserande gått förbi. Dagens friskvårdstimme blev till dryga två och min mage kurrade rejält eftet varm soppa då vi kom hem.

Inga kommentarer: