onsdag 1 oktober 2014

En dag av bosättning och rallylydnad

Jag ser nu slutet på en lång och rolig dag som började halv sju när jag och mina kollegor steg på tåget till Stockholm och som höll på till sen kväll. I Stockholm var vi representanter från Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Länsstyrelsen som träffades för att diskutera frågor om bosättning av nyanlända flyktingar. Dagen var givande och innehöll många inspirerande möten.

Trött och nöjd satte jag mig i sällskap av mina kollegor på ett något försenat tåg som skulle ta oss tillbaka till Norrköping. Jag passade på att ta mig en välförtjänt tupplur som min kropp gått och väntat på hela dagen. Väl i Norrköping cyklade jag i recerfart,  lite med livet som insats, hem för att packa in Movi i bilen Humlan och köra till Brukshundsklubben.

På klubben var det rallylydnad, vårt andra träningstillfälle. Movi och jag gick två olika banor och vi fick träna på att göra vänstersväng vilket hittills är vårt svåraste moment att få till snyggt. Vår ena ledare Bibban visade mig en övning för att träna på Movis bakdelskontroll så att vi kan få till att hon svänger samtidigt som jag.

När jag kom hem visade jag Sebastian vad vi lärt oss. För att tydligt demonstrera svårigheten och hur vi tränar på den fick Sebastian spela mig som går rakt fram och ska svänga och jag spelade Movi som går vid min vänstra sidan och lätt blockerar väntersvängen. I mitt och Sebastians lilla rollspel blev det tydligt för oss båda vad som kan förbättras och hur det kan göras. Det är kul att ha ett utveclingsområde att träna på och det ska bli spännande att se om och när det ger resultat.

På kursen berättade jag och Therese för Bibban att vi  planerar att träna Movi och Alvin för att de ska göra ett program tillsammans. Bibban tyckte att det var jättekul och vi bestämde att vi ska ha uppvisning vid det sista kurstillfället. Nu har vi lite att pyssla med de närmaste veckorna jag, Therese, Alvin och Movi. En glädjande nyhet är att vi redan har testat en av de övningar jag skissade på. Det är den där Movi står vanligt och Alvin hoppar upp från sidan och ställer framtassarna på hennes rygg. Det är kul att se dem göra denna kontaktövning utan problem och det ger hopp inför framtida övningar.

Inga kommentarer: