onsdag 8 oktober 2014

På väg mot full kontroll över bakdelen

Då är vi nyss hemkomna från det tredje träningstillfället på rallylydnaden. Movi fick vara med och träna med de andra hundarna trots att hon börjat löpa. Det var kul att vi inte behövde missa detta träningstillfälle. 

Innan vi åkte iväg gjorde jag mig till och ställde mig och torkade blodpudding i ugnen. Jag hade fått höra på kursen att det var så viktigt med rätt belöning och gott godis. Jag och Movi har förvisso aldrig haft något problem med att frolic som vi alltid kör med inte skulle vara motiverande nog men jag tänkte att det kan vara bra att testa något nytt. Om inte annat i förebyggande syfte så att hon inte tröttnar på frolic.

Dagens bana var lite svårare och lite längre än de tidigare banorna varit. Det var ett par gånger som Movi skulle svänga helt om på vänster sida och jag  följa med runt på hennes utsida. Det blir då som att hon backar ett helt varv runt och det är då som hon får användning av att ha en bra bakdelskontroll. För dem som tränat lydnad innan är detta inget nytt men för mig som är nybörjare bekantade jag mig med denna teknik först förra veckan.

När vi gick banan första gången kändes det inte särskilt bra. Jag var osäker på hur varje moment skulle utföras och Movi var lite väl hoppig och snabb i utförandet av varje moment. Förutom att banan var lite trixig fick jag en känsla av att det var blodpuddingen som ställde till det. Jag bytte så ut den mot gammal hederlig frolic och så tränade jag ett par extra gånger på 360 graders svängen till vänster. Jag fick också klart för mig att det är helt okej att träna med godis i handen för att styra Movi dit jag ville.

Förutsättningarna för nästkommande rundor i banan var således betydligt bättre. Det var riktigt kul att se resultatet av de pusselbitar vi tränat på under veckan. Vänstersvängen och  svängen helt om blev nu mycket bättre. Med frolic i fickan och stundtals i handen var Movi alldeles lagom lugn men forfarande följsam och koncentrerad. Nu är det bara att fortsätta öva, förr eller senare har vi full kontroll över bakdelen och förhoppningsvis också över andra moment i träningen. I maj ska det visst vara tävling i rallylydnad på klubben, det känns som ett roligt mål att sikta på.

Loading
Movi backar runt hörn

Inga kommentarer: