torsdag 20 mars 2014

Varning för ras

Idag var jag bjuden med jobbet på en utbildningsdag på Mångkulturellt center på Fittja gård. Dagen heter varning för ras innehöll visning av en utställning, en föreläsning och en workshop. På detta bjöds det också på fika och lunch. Det var en riktigt intressant dag och det var kul att besöka Mångkulturellt center då jag aldrig varit där innan. 

Bland annat fick vi se denna film som gjordes som en reklamfilm för EU men som slutades visa då den fick mycket kritik. Spännande att filmen över huvud taget släpptes igenom. Den vita kvinnan som representerar EU försvarar sig mot hoten från Kina, Indien och Brasilien och lyckas till och med utrota dem. Den svarta mannen gestaltas i filmen som exotisk och muskulös med inoljad naken överkropp. En bild av den svarta mannen som funnits i västvärlden i århundraden. René León Rosales som guidade oss genom utställningen läste upp en text som skrevs av Carl von Linné på 1700-talet. Då Linné pratade om röda, gula, svarta och vita människor beskrev även ha de svarta i termer av primitiva med bara kroppar insmorda i fett. En föreställning som lyckats hänga sig kvar och gestaltas i EU´s propagandafilm. Grattis till den som gjorde filmen, det var mitt i prick i konstruktionen av ras. Den svarta kvinnoproppen har även den gestaltats som exotisk, naken, gärna barbröstad med putande rumpa, bröst och läppar. Vi fick se en samling statyer av svarta kvinnor där några var från 30-talet inhandlade på antikvariat och några var nyproducerade. Alla hade de gemensamma drag av nakenhet, bröst och putande läppar. Den svarta kvinnokroppen fortsätter än idag att gestaltas på ett ratificerat sätt som inte går att identifiera sig med. 


Jag fick också se en rad intressant statistik som gav mig nya perspektiv på Sverige. Segregationen på bostadsmarknaden är större än jag trott. 60% av befolkningen i Fittja hade utländsk bakrund på 90-talet. Idag är det 96-97% av befolkningen i Fittja som har utländsk bakgrund. I Sverige har totalt 27% av befolkningen utländsk bakgrund. I storstäderna är det 40-45% av invånarna som har utländsk bakgrund varav många är koncentrerade till vissa områden där även arbetslösheten och fattigdomen är hög. Jag fick med mig en antologin Om ras och vithet i det samtida Sverige som har skrivits av forskarna på Mångkulturellt centrum så nu kan jag fördjupa mig i dessa inte så upplyftande strukturer.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Jenny, tack för dina reflektioner. Vi har rekommenderat ditt inlägg via vårt twitterkonto: @mkc_sverige

Länken: https://twitter.com/mkc_sverige/status/449113456755888128