onsdag 12 mars 2014

Inget jagande av rådjur i skogen ikväll

En cykeltur till Vrinnevi. Vi promenerade i skogen och Movi fick springa på fältet. Jag satte henne att vänta när jag lade ut ett spår. I ögonvrån såg jag två rådjur springa en bit bort över fältet. Det ilade till i min mage och jag lockade snabbt till mig Movis uppmärksamhet med en godis. Movi som snällt satt där jag placerat henne hade vänt sin blick mot rådjurens håll. Hon verkade fundersam över mitt plötsliga lockande men beslutade sig till min lättnad för att komma.
Medan spåret vilade tog vi en promenad. Movi var full av glädje och energi trots att hon sprungit vid cykeln till skogen. Även i skogen skymtade jag ett rådjur som det bara var jag som gav notis till. Det samma sker hemma på innergården då grannens katt nyfiket smyger sig runt Movi. Helt utan reaktion från Movis sida. Movis ointresse för andra djur är ganska befriande. Jag vet inte hur många timmar jag ägnat åt att försöka få fatt på våra cairnterriers som efter att ha smitit ut sprang runt i skogsbrynet och skällde på rådjur. Det ända Movi lyfter på huvudet mot när vi är ute på promenad är andra människor. Social som hon är ända ut i nosspätsen.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Så underbart med en hund som man kan ha lös!!!! Det har vi väl aldrig haft i vår familj...