söndag 30 mars 2014

Movi min vän

Idag när jag var i djuraffären fick jag frågan hur gammal Movi är. Som vanligt när jag svarar på denna fråga blir folk förvånade och så blev även tjejen som jobbar i affären. Hon hade inte gissat att Movi är äldre än tre. Idag slog det mig att jag gärna önskat att Movi var tre år. Inte för att hennes tio år påverkar henne negativt utan för att jag vill att hon ska finnas många år till. Movi kastade sig in i mitt och Sebastians liv för några veckor sedan och har redan gjort ett stort avtryck, hon har tagit sig en plats som har blivit självklar. Med Movi är det roligare att vakna på morgonen, en glad svans som viftar och en lång kropp som sträcker sig upp för sängen och vill bli klappad, en tass som slänger sig fram i ansiktet på mig. Det är svårare att komma i tid till jobbet eller till teatern för det är ju så roligt att göra några övningar i samband med frukost eller kvällsmat. Det är roligare att komma hem, det finns alltid någon som väntar och som blir glad av att komma ut. Promenaderna blir betydligt fler och mycket mer intressanta, Movis sällskap lockar fram viljan till skoj och lek. Att titta på film, tv eller läsa en bok med en hund i knät är både avkopplande och värmande. Kärleken till Movi blir större och större för varje dag som går, för varje ny upplevelse jag har tillsammans med henne.


Sebastian gjorde en ny film, den visar när vi tränar med Movi. En del av filmen är inspelad i Vrinneviskogen för en vecka sedan och en annan på Himmelstalund denna helg. Än så länge har vi tränat in åttan, slalom och tassen med Movi. När vi skulle göra trampa så insåg vi att hon redan kunde det så den övningen lärde Movi oss.  Det var med hjälp av trampa som vi kunde öva in tassen som vi tidigare haft lite svårt för. Träningen har inspirerats av boken Freestyle, träna och tävla med din hund! av Yvonne Öster och Monica Gudinge som vi fått låna av Nina.

movi tränar from Sebastian Estay on Vimeo.




2 kommentarer:

emmalokeovilja sa...

Åh ni ser ju ut att ha det jätte fint ihop! Movi verkar ju så go!
:)

Jennie sa...

Visst har vi det fint, jag hade inte kunnat drömma om att få bli vän med en så go hund. Jag har spanat in dina hundar också Emma och speciellt Vilja eftersom Movi är mormor till henne. Riktigt fin och härlig hund. Ni är duktiga på att träna alla tre.