söndag 21 april 2019

Ståplats i kajaken

Vilken påsk vi fick. Huset fullt av familjemedlemmar men trots det blev det aldrig för trångt eller för mycket. Det var nog tack vare det fina vädret. När solen skiner och det är varmt blir stugan rymligare eftersom den mesta av tiden spenderas på tomten om vi inte är nere vid sjön eller på äventyr. 

Jag får väl tacka klimatförändringarna för detta. Jag vet att bönderna kommer få det tufft i sommar, att gräset är brunt innan det ens har hunnit bli grönt, att jag kommer ligga som en blöt trasa i skuggan i juli om det fortsätter så här men trots det kunde jag verkligen koppla av denna helg. 

Idag var sista dagen i stugan som jag har med pappa och Sofie. Jag bjöd med mig Sebastian och Myra på en kajaktur efter en tidig frukost. Älven låg blank, luften var frisk och ingen av dem var sena att tacka ja. Myra åkte i vattnet efter bara ett par minuter till sjöss. Jag hade stoppat ner henne i en packlucka då jag tänkte att hon skulle sitta i hålet. Det tyckte inte Myra var någon bra idé. Hon skulle sitta på kajaken, och gärna kunna ställa sig upp. Så hon höll på där och krånglade mitt på sjön. Sen kom husse och skulle hjälpa till och då skulle hon hoppa mellan kajakerna så vips var hon i vattnet. 

Det är av misstag en lär sig. Jag stängde packluckan och lät Myra stå på kajaken. Vi tog ett varv upp i ån och Myra badade inte mer. Dock blev hon ganska trött av att inte kunna lägga sig så ett tag stod hon upp och halvsov med huvudet på min axel. Sådana stunder med frivillig närhet från Myra gäller det att ta vara på. Jag njöt till fullo av sällskapet och naturen.

På hemvägen fick Myra åka bakom husse. Då märkte jag att jag kunde ta i mycket mer eftersom jag kunde tillåta att kajaken gungade. Myra får väl lära sig även det att hålla balansen när kajaken rör sig men det blir nästa steg. 

Efter lunch åkte vi hem till Norrköping. Imorgon planerar vi ta en tur till Bränntorp och passa på att vädra täcken och kuddar i solen. Då kommer jag att ha besökt alla mina fyra boenden inom loppet av en vecka. Västerås, Östa, Norrköping och Bränntorp. Det känns som att det kommer bli en hel del åkande denna vår men jag lär ju inte lida någon brist på miljöombyte.






Inga kommentarer: