måndag 22 april 2019

Jag hatar reklamtv

Här om dagen satt jag uppe till halv två på natten  för att titta på en film som jag redan sett oräkneliga gånger. Jäkla tv4. Filmen som var Änglagård andra sommaren, jag vet massa nostalgi, började kl 22.20. Jag tänkte att jag kan börja titta på den och iallafall se fram till att de åker till New York för där blir det inte lika kul. Jag vill ju se alla relationerna i den lilla byn. Så snurra filmen på med ett antal stopp för reklampauser. Jag sitter där med stora ögon, passiv, och bara glor. Sväljer allt de matar mig ned. Sen kommer delen i New York. Jag tänker att när jag redan börjat titta kan jag likaväl se klart. Jag minns ju inte exakt hur det slutar. Reklampauserna fortsätter att hagla tätt. Jag har ingen idé om vad klockan kan vara. Till och med pappa går och lägger sig. När filmen äntligen var slut kollade jag på klockan och den var halv två. Jag vet inte när jag lade mig så sent sist. Hur lyckas tv4 dra ut på en film som kanske är 1 och 40 minuter till över tre timmar?! Hur luckades de stjäla en och en halv timme av mitt liv till skitreklam?

Och nu sitter jag här igen. Skulle titta på Solsidan. När det är 15 minuter kvar av filmen klämmer de in en nyhetsuppdatering som bakas in som en hamburgare i bröd med reklam på varsin sida om sig. Nu har jag iallafall haft vett att stänga av ljudet men herregud det här går inte. Reklamtv stjäl av min tid. Jag måste lova mig själv att aldrig mer utsätta mig för reklamtvträsket. Det spelar ingen roll vilka filmer de försöker fresta mig med. Detta får bli sista gången. Reklamtv. Du fick sex timmar av min tid. Nu gör jag slut. Vårat förhållande upphör här och nu, till eftertexten av Solsidan. Tack och hej. Jag hatar dig.

Inga kommentarer: