söndag 10 februari 2019

Tarmbakterier och syrade grönsaker

Söndag och sovmorgon blev det idag. Parken är full av vatten och blöt snö så varken jag eller Myra var speciellt pepp på morgonpromenaden. Jag och Sebastian skämtade med varandra häromdagen. Ska vi sälja lägenheten borde vi göra det nu när vi har sjöutsikt.

Så vad fyller vi denna söndag med. Jag föreslog en promenad, sen handla och göra en middag som vi lägger lite kärlek på. Mat ska för oss gå relativt snabbt att göra så att vi kan ägna tid åt saker som är kul. När det inte finns mycket att göra känns det ju rimligt att lägga mer tid på maten istället.

Vi åkte iväg till Övre Glottern tillsammans med Sofia och gick den relativt korta biten till vindskyddet. Där fikade vi och njöt av några solstrålar som tittade fram innan vi vände tillbaka samma väg. Det blev en lagom bit att gå på detta underlag som är som en blandning av is och slask. Det påminner om att gå i blöt sand precis bredvid vattenkanten på en strand. Ett steg fram och ett halvt steg bak.

Vi storhandlade på Willys och för en stund kändes det som att vi var ett kollektiv som åkte iväg tillsammans. Hemma väntade hönsen med sina ägg tillsammans med fåren med sin ull och geten med sin mjölk. Vi har alla tre samma dröm om att flytta ut på landet och leva ett enklare liv. Någon gång kan det bli verklighet.

Vi vinkade av Sofia, väl hemma började jag med maten medan Sebastian packade upp. Jag gjorde vegetarisk lasagne på rivna rotsaker, tomatsås, keso, bönpasta, zuccini och ost uppe på. Sebastian började riva morötter till en stor sats syrade morötter med ingefära som vi också bestämt att vi skulle göra. Jag hjäpte honom när jag fått in lasagnen i ugnen. Tillsammans rev vi två och ett halvt kilo grönsaker denna eftermiddag.

Lasagnen blev riktigt god. Vi åt den tillsammans med Sebastians syrade rödbetor och groddade belugalinser. Jag kan känna en sån tacksamhet över att äta bra vällagad mat en söndag. Jag håller på att läsa om tarmbakterier nu i samband med att vi har börjat syra grönsaker. Det är imponerad hur mycket maten vi äter påverkar hur vi mår både i kroppen och själen.

"Även om forskningen ännu är i sin linda pekar den snabbt växande högen av studier på flera viktiga samband där allt från stress, ångest, depression, alzheimer, parkinson, autism och adhd med mera går att relatera till en obalanserad tarmflora. (...) Det kan tyckas lite märkligt men samtidigt härligt att den moderna människan som har lyckats åka till månen och klyva atomer inte har utforskat tarmfloran förrän nu. Speciellt med tanke på att det myllrande ekosystemet bokstavligen legat mitt nedanför ögonen på oss: i våra tarmar. Eller kanske just därför."

Så skriver Soki Choi i boken "Kimchi och kombucha Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna". Jag har inte hunnit läsa så långt i boken men tillräckligt för att förstå att grönsaker, fibrer och allra helst syrad mat inte bara är bra för min mage utan även påverkar hur jag mår psykiskt. Som tur är har jag en syster som hakade på denna trend före mig så hon har delat med sig av både kunskap och kefirbakterier. Jag och Sebastian dricker därför sur mjölk i smoothien varje morgon.

Nu gissar jag att jag har en hyfsat bra kombination av tarmbakterier eftersom jag har ett ganska stabilt psyke och en relativt välmående kropp. Men finns det sätt att må ännu bättre på och dessutom förebygga sjukdomar så känner jag att jag gärna lägger tid på det. Vad spelar det för roll att spendera tid på ett gym eller i ett motionsspår om de 39 biljoner levande mikrober, siffran enligt Soki Choi, i mina tarmar inte är i balans. Bra mat först och motion sen. Det är mitt nya motto.







1 kommentar:

Unknown sa...

Finns mjölksyrad gurka att köpa?