tisdag 26 februari 2019

Baka glutenfritt

På lördag åker jag till Grövelsjön för att åka längdskidor med Sebastian,
Sofie och Minna. Jag tycker om att planera och förbereda resan och har denba gång satsat på att baka för att ha med gott och nyttigt bröd. Det kommer bli mycket picnicmat samt frukostar så det går åt.

En av oss äter inte gluten så jag har fått utmana mina kunskaper i att baka glutenfritt. I helgen gjorde jag den första satsen bröd. Det brödet blev gott men ganska platt. Idag testade jag på nytt och det blev mycket fluffigare.

Jag har ätit väldigt mycket gott glutenfritt bröd hemma hos Sofia så det är genom henne jag fått inspirationen. Sofia har lärt mig att degen till glutenfritt bröd ska vara kladdigare än glutendeg. Det jag lärde mig idag som jag tror är en bidragande orsak till att brödet blev fluffigare är att degen inte ska knådas vid utbakning.

Här kommer en grov beskrivning av hur jag gjorde. Jag lade en decimeter gröna linser i vatten i ett dygn. Jag sköljde och kokade linserna. I de varma kokta linserna tillsatte jag fem deciliter kallt vatten, det blev fingervarmt så jag rörde ut gästen i den röran.

Sen hade jag i följande ingredienser utifrån känsla, inga mått:
Ljysa psyliumfrön
Salt
Brödkryddor
Mandelmjöl
Bovetemjöl
Kikärtsmjöl
Majsmjöl
Potatismjöl

Jag rörde ut det till en kladdig deg, lät jäsa cirka en timme. Bakade ut till bullar utan att knåda. Tog bara och doppade min hand i potatismjöl så tog jag en bit med fluffig deg och tryckte ihop den till en bulle som jag doppade i sesamfrön med skal på. Bullarna fick jäsa cirka 45 minuter och sedan tillagas i ugnen på 225 grader i cirka 12 minuter.



Bröden blev goda och mättande kan jag meddela för jag och Sebastian tjuvsmakade ett varsitt. Sebastian var lika imponerad som jag.

Inga kommentarer: