lördag 2 februari 2019

Pälsen går bra

En grå lördag i början av februari. Termometern visade 1,5 grader och snön i parken kändes väldigt mjuk. Jag och Sebastian hade bestämt att vi skulle åka skidor men ingen av oss kände oss speciellt pepp så det blev en långfrukost och vi började prata om att ta en.promenad istället. Sen såg jag ett inlägg på instagram av en kompis som var ute och åkte på Nedre Glottern. Vi får rycka upp oss sa jag till Sebastian så packade jag lite frukt, nötter och vatten och vi gav oss ut.

Jag hade tänkt testa att ha Myra kopplad i dragselen denna tur. Det började inte så bra då hon drog ikull mig redan när jag höll på att ta på mig skidorna för att hon ville hälsa på en kvinna som precis klev ner på isen. Kvinnan var glad och även Myra men jag tyckte det var mindre skoj. Så kom husse ner på isen och Myra började dra i linan igen. Vi började åka och när husse låg framför drog hon för snabbt så att jag själv inte kunde ta i något. Vi provade att ha husse bakom men då skulle Myra istället stanna så fort han hamnade något efter oss. Jag gav upp försöket att ha Myra i linan redan efter några meter. Vi kopplade loss och Myra sprang som en klocka bredvid mig hela turen. Hamnade husse efter väntade hon in honom på sidan av spåret och åkte vi ihop låg hon jätte fint och sprang vid sidan. Försöket att ha Myra fast i en relativt kort lina när hon är van att röra sig fritt var dömt att misslyckas.

Om det var en och en halv plussgrad i stan var det runt nollan ute på Glottern. Föret var helt perfekt och jag kände att det inte behövdes mycket ansträngning för att flyga fram med en ganska bra fart. Jag övade på frånskjutet och stavarnas placering när jag tröck mig framåt. Att åka längdskidor är en träning som stimulerar hela kroppen samtidigt som det är en lågintensiv och meditativ träning.

En och en halv mil blev det i ett ganska duktigt tempo. Vi tog en kort rast vid sidan av spåret då vi fyllde på energin med frukt, nötter och vatten. Myra passade på att rulla sig i snön och svalka magen så fort hon fick tillfälle. Jag måste säga att jag är så nöjd med mina nya skidor med päls. Jag slipper tänka på fästvalla, glidet är bra och jag har inte haft problem med frånskjut eller fäste heller. Pjäxorna sitter som ett smäck och fötterna var fria från båda svett och yttre väta efter denna runda i kramsnö.






Inga kommentarer: