söndag 3 februari 2019

En väldigt lång mil

Bilen Humlan styrde idag mot Ålberga för skidåkning där. Jag hade läst på skidspår.se att de började pista på morgonen och räknade med färdiga spår framåt lunch. Jag tänkte att det säkert inte fanns så många andra ställen där det skulle vara spårat efter detta enorma snöfall natten bidrog till. Dambroängens IP i Ålberga bjuder på fantastiskt fina skogsmiljöer och spåren går genom varrierad terräng så det kändes som ett givet val för dagen.

Väl vid Dambroängen var vi bland de första skidåkarna på plats. Spåren hade pistats men inte körts med skoter och spårsläde. Underlaget var mjukt men snö fanns det gått om så det var bara att åka. En person hade åkt före oss så vi följde dennes spår in på milsspåret.

Vi var inte ensamma särskilt länge utan blev omkörda av tre stycken när vi stod och fotade. Strax kom de tillbaka ifrån motsatt riktning och sade att de åkt ifatt pistmaskinen. Även vi kom ifatt pistmaskinen efter en stund och valde att åka en sväng åt ett annat håll innan vi gav oss på milen igen.

Under vår färd träffade vi på flera trevliga människor som vi växlade några ord med. Vi hade ingen brådska denna dag. Det gick trögt att åka men vi njöt destomer av den vackra snötäckta skogen. En kvinna vi pratade med sade att det skulle bli plusgrader till veckan. Då blev jag lite besviken men kände ändå tacksamhet över att jag valt att ta vara på denna dag. Ett pensionärspar som var ute i en stuga vi åkte förbi berättade att de tänkte åka skidor imorgon. Då skulle spåren förhoppningsvis vara klara och det skulle bli sol. Skidåkande pensionärer i Ålberga har det ganska bra.

Mot slutet av rundan kände jag mig rätt trött. Detta var nog den längsta mil jag åkt på länge. Myra som även hon fått kämpa i den mjuka snön fick extra fart i benen på slutet när hon märkte att vi var på väg tillbaka mot bilen. 

Många backar till trots blev det inga vurpor denna tur. Men det var ju lätt att hålla farten nere när en kunde och styra bromsa hur en ville i nedförsbackarna utan att vara rädd för att förstöra några spår. Trots att de 1,4 mil vi åkte var tungkörda var det väldigt rolig att åka idag. Jag hoppas att snön stannar så att jag kan komma tillbaka snart igen.










Inga kommentarer: