tisdag 18 november 2014

Träningstisdag

Efter jobbet åkte jag och Sebastian iväg och testade på crossfit tillsammans med min jobbarkompis Sanja. Det hade aldrig fallit mig i tanken att testa på denna till synes bedrövligt jobbiga sport tidigare. Sanja hade dock idag ingen träningskompis och när hon frågade runt på jobbet igår om någon var intresserad tackade jag ja till både Sebastian och mig för jag visste att han ville prova. Så för min pojkväns skull tränade jag crossfitt idag och hör och häpna var det faktiskt kul. Uppvärmningen var som ett helt träningspass i sig, sen var det träning på teknik och sist 12 minuter av upprepningar i två moment. Passet gick fort och det var en bra blandning av moment. Som tur är går allt att anpassa så jag behövde inte lyfta tyngre än jag klarade av. Dock var det riktigt kämpigt att efter teknikpasset, när det blev upprepningar lyfta en tio kilos (lätt, då alla andra körde med vikter på) stång rakt upp över huvudet först tio gånger, sen nio, sen åtta, sju, sex och så vidare ner till en gång. Jag har ingen större tilltro till min axelstyrka så jag var först glad att jag alls kunde lyfta stången över huvudet. Trots att vi haft en genomgång av vad vi skulle göra innan vi körde igång blev jag överraskad över att vi efter teknikpasset skulle lyfta stången så många gånger till. Jag trodde först att teknikpasset var själva övningen och vi efter det skulle gå vidare till en annan övning. Så var det inte så det var bara för mig att lyfta på. Tur att övningen varierades med en annan övning så att axlarna ibland fick pausa.

Efter middagen som blev omelett med svampstuvning var det Movis tur att träna. Vi har ju kämpat med detta svampletande och idag var hon riktigt duktig. Jag har lärt mig att lägga övningen på en rimlig nivå. Idag började jag med att hålla fram tallriken med kantareller framför nosen på henne. Hon luktade då och lade sig sedan. Då klickade jag för att visa att hon gjort rätt och hon fick en godis som belöning. Jag upprepade detta fyra gånger och detta blev hennes uppvärmning. Sen ställde jag tallriken på golvet och hon gick och luktade på den och lade sig antingen framför eller bredvid. Jag klickade och gav godis. Detta upprepade jag en fem gånger och tallriken ställde jag ibland längre bort men hon gick alltid rakt fram till den och markerade med nosen. Efter dessa få upprepningar fick det vara bra och vi slutade innan felen började komma. Sen körde vi lite annan träning då vi övade på bland annat 360 graders svängar från rallylydnaden men då blev det iallafall lite variation. Imorgon är det sista lektionen i nybörjarkursen på rallylydnad. Då ska vi ha en liten tävling för oss i klassen så då hoppas jag att vi gör en fin runda tillsammans.

Inga kommentarer: