söndag 9 november 2014

En plats på pallen

Idag gjorde jag och Movi vår första tävling någonsin. Movi har tävlat många gånger förut men jag har aldrig förr tävlat med hund. Vi tävlade idag rallylydnad i nybörjarklass på Norrköping brukshundskulbbs klubbmästerskap tillsammans med åtta andra deltagare i vår klass.
Det var med förväntan i kroppen som jag och Movi svängde in på klubben på förmiddagen. Att Nina som Movi levde med innan stod på parkeringen med öppna armar när vi kom var en glad överraskning. Det är alltid lika glädjande att se på när de två möts. Närde två pussats klart var det dags att gå in och anmälasig till tävlingen. Jag fick en karta av banan vi skulle gå så att jag kunde plugga in den lite. Sebastian och Ludcy som skulle stötta oss med sin närvaro kom så småningom på plats med brassestolarna så att de hade första parkett.

Så blev det dags för banvandring och domaren visade banan vi skulle gå. Det fanns gott om tid att ställa frågor och gå banan på egen hand så jag kände mig trygg inför starten. Jag och Movi hade startnummer fyra i vår klass och det blev snart vår tur. Vi traskade in på banan med full koncentration och jag lade ner en extra tanke på att vara lugn och tydlig i varje moment. Det kändes bra fram till slutet där jag placerade Movi snätt i ett moment. Vi kom av oss lite där med gick i mål med mycket gott mod.

För att vara första gången tyckte jag att det kändes väldigt bra. Jag visste att det inte var perfekt men hade ingen aning om hur många poäng vi missat. Efter flera timmars väntan blev det prisutdelning och då blev jag pirrig och förväntansfull igen. Först ropade de upp den som tagit hem första pris. Den hade 100 poäng av 100. Sen ropade de upp en som kom på delad andraplats. Den hade 97 poäng av 100. Så ropade upp den som kom på den andra delade andraplatsen med samma poäng och då hörde jag mitt namn.

Jag blev riktigt överraskad och otroligt glad. Vi fick fina kommentarer om att vi hade bra kontakt och att matte var glad. Tre poäng avdrag var bättre än jag väntat mig denna första tävling vi gör tillsammans. Det finns risk för att jag och Movi kommer vara lite malliga på nästa träning som är den näst sista på nybörjarkursen. Dock har vi jobb att göra framöver för att slipa på det vi kan och förbättra det som blev fel.




Inga kommentarer: