tisdag 11 november 2014

Fem minuter teori

Movis svamplektioner fortsätter. Fem minuter varje dag, eller okej lite längre kanske det blir. Det blir så nära rätt varje gång så jag vill bara testa en gång till och en gång till. Godisarna jag tänkt använda tar så snabbt slut så jag får ibland hämta mer både en och två gånger.

Jag och Sebastian tittade en gång på en video som beskrev svampsök. Den verkade vara från 80-telet men den var pedagogisk och bara. Det var en kvinna som var i skogen och hon gjorde det hela i tre steg. Först övade hon på att hunden skulle lägga sig spontant. När den gjorde det klickade hon och den fick godis. Sen övade hon på att hunden skulle lägga sig när den luktat på en kantarell. Hon höll fram en kantarell framför nosen och när den lade sig klickade hon och gav godis. Sen lade hon kantarellen på marken och övade på att hunden skulle lägga sig när den kände lukten av kantarellen från marken. När den gjorde det klickade hon och gav godis. I filmen förklarade hon att om det blir för svårt att öva på nästa steg ska en gå tillbaka till det föregående steget. Hon behövde dock aldrig göra det för det var så lätt för henne och hunden i filmen.

Under Movis teorilektioner har jag försökt öva på steg tre om och om igen. Jag har placerat kantarellerna under en mugg. Ofta lägger hon sig vid muggen med kantareller eftet att ha luktat lite slarvigt. Ibland lägger hon sig vid muggen utan kantareller. Ibland slår hon på muggen så att alla kantareller flyger och så tar hon muggen i munnen eller lägger sig på kantarellerna som spridits ut över golvet. Jag har därför börjat lägga min hand på muggen och då lägger hon sig istället för att slå.

Jag har också provat att lägga kantarellerna på ett fat. När jag håller fram fatet framför nosen lägger hon sig eftet att ha nosat lite. När jag ställer fatet på golvet kan hon lägga sig om jag befinner mig precis bakom fatet, ställer jag fatet en bit bort vet hon inte alls vad hon ska göra.

Efter att ha tränat våra fem minuter som blev fler gick vi ut på en kvällsrunda. Jag funderade under tiden vart vi befinner oss i processen i relation till filmen vi inspirerats av. Jag kom då på att vi är kvar vid steg två och att det är när vi försöker öva på steg tre som det blir kaos och svampar och muggar flyger i luften. Det  blev uppenbart för mig att eftersom steg tre ännu är för svårt ska vi gå tillbaka till steg två. Vi ska fortsätta öva på att hon spontant lägger sig då jag håller fram ett fat med kantareller.

Jag berättade min insikt för Sebastian, han är bra att resonera med och han har sett filmen jag reftererar till. Han kom på att vi kan utveckla steg två genom att hålla fram andra saker utöver kantarellerna och bara belöna när hon lägger sig då vi håller fram kantareller.

Efter att ha virrat runt i dimma ett tag känns det som att sikten äntligen blivit klarare. Imorgon blir det fem minuter av steg två och inget annat.

Inga kommentarer: