söndag 2 november 2014

I Östa för mer skog

När jag blundar ser jag kantareller, det gör Sebastian också. Jag undrar vad Movi känner i sin nos då hon drar in ett andetag, så många kantareller som hon har doftat på. Östaskogen levde upp till våra förväntningar och bjöd på svamp i mängder. Movis inlärning går åt rätt håll men det stora genombrottet då jag får henne att förstå att hon själv ska söka upp en svamp låter sig vänta på.

Efter lördagens tur i den regnblöta skogen var det riktigt skönt att komma in i stugvärmen. Vedkaminen och ugnen där jag gräddade bröd hjälptes åt att torka upp kläder och värma kalla kroppar. Rensningen av all svamp blev ett rent nöje med pappa och Ritvas hjälp. De plockar och rensar hellre än äter.

Till kvällen kom kusin Lisa och Magne. Då blev det middag och mys och nästa dag gick vi tillsammans ut i skogen. Magne lät berätta för mig till frukosten att de dagar han ska göra något tråkigt som att plocka svamp sover han vanligtvis till klockan 12. Idag var han dock uppe vid åtta och till en början var det rätt kul till skogs. Tur dock att svampen var så nära så att det inte var långt hem när världens största lekplats gjort sitt för denna helg.

När mörkret fallit rullade Humlan mot Norrköping igen. På vägen plockade vi upp lilla hunden Murphy som huserat hos mammas kompis Lena i Västerås och körde honom hem till Sofie i Eskilstuna. Hos Sofie bjöds det på scones och en trevlig pratstund och sen for vi sista biten hem.

Inga kommentarer: