fredag 1 januari 2016

Vi överlevde nyår

Nyår är inte så viktigt för mig men en middag blev det tillsammans med grannarna. Vi firade hemna hos Sas och alla hade handlat med sig mat.

Sebastian och Ludcy stod för de två varmrätter på menyn, vegetarisk risotto och fisksoppa. Jag, Dorit och Sas sprang mest runt och åt plockmat, var ivägen eller plockade med lite grejer som disk och dukning. Sas var även drinkmakare. Jag var typ mätt på oliver, bröd och tapenade när vi skulle äta men det smakade gott iallafall. Varmrättskockarna var helt möra och varma när vi satte oss till bords.

Sas stod för efterrätten med hjälp av Dorit och jag fortsatte att plocka lite då jag bland annat ställde fram ost och kex. Stor bedrift från min sida.

Nyår var trevligt men också jobbigt då jag blir ledsen när Movi påverkas så av alla raketer. Det är okej om vi är inne, pratar och har musik på. Då händer det så mycket. Vid tolvslaget när det skjuts helatiden räcker dock inte människorna och musiken.

När vi går ut för att rasta Movi och det smäller i kvarteret blir hon helt stissig. Smällandet började på eftermiddagen och fortsatte tills vi somnade på kvällen. Movi kunde inte slappna av och uträtta sina behov när det smällde flera gånge. Vid etttiden när vi var ute var Vasaparken tjock av vit rök från smällare och raketer. Detta krigsfält ville Movi bara lämna bakom sig så det var bara att lägga sig utan att Movi gått på toa. Det gick visst det med.

Jag är glad att nyårsdagen kom och att vi alla vaknade i lugn och ro. Morgonpromenaden blev kort och effektiv. Movi var färdig redan innan vi lämnat tomten. Hon ville inte ta ett steg till efter att hon var klar så det var bara att vända hemåt och ta itu med mötet med den läsliga parken en annan dag.

Det har smällt litegrann idag men det är rena välsignelsen jämfört med igår. Movi har iallafall hittat tillbaka till lugnet. Hon sover, knorrar och stånkar och det är ett gott tecken.

Att ha överlevt nyår är en god start på det nya året.

Inga kommentarer: