onsdag 20 januari 2016

Se upp för aussietanten!

Idag hade jag en skiddejt med Sas, Majken och hennes kompis Lo på Himmelstalund. Jag kom lite innan mina vänner och packade ur skidorna och Movi ur bilen för att börja åka. Till parkeringen kom en kvinna tillbaka från en skidtur. Hon öppnade bakluckan och ut hoppade en aussiehane. Den kunde inte hålla sig för att gå fram och hälsa på Movi. Denna nioåriga aussiehane var precis i Movis smak den hälsade försiktigt och gick sedan, så där lagom intresserad, precis som Movi.

Aussiens matte blev precis som många andra mycket förvånad när jag berättade att Movi är tolv år. Denna spänstiga lilla tant ger många gånger sken av att vara en unghund. Jag tackar alla långa promenader, skid- och springturer för det.

Idag åkte jag och Movi drygt tre varv runt Vrinnevi, det blev cirka sex kilometer. Jag höll mig till stor del utanför de uppkörda spåren, det var väldigt lättkört även i gamla spår vid sidanav. En sträcka åkte jag i det yttersta spåret och Movi sprang på den plogade gångbanan. Det var underbart att se hur hon sträckte ut kroppen då hon gav fart i stegen. Tur att det inte fanns några andra hundar eller människor i hennes väg när hon dundrade fram. 

Det blev också lite lek och backning med Sas och barnen. Så härligt att se hur mycket energi det fanns i deras ben.

Inga kommentarer: