lördag 2 januari 2016

På skridskor bland dalande snöflingor

Årets andra tur på långfärdsskridskor och sesongens tredje bar av på Lilla och Stora Älgsjön. Det var roligt att vi åkte dit eftersom Lilla Älgsjön är en av mina favoriter sommartid och då jag aldrig besökt Stora Älgsjön.
Vi var 30 personer som kommit för att åka skridskor med denna grupp. När vi åkte delade vi upp oss i två grupper men vi fikade tillsammans. Det var många som grillade sina korvar över den lilla brasa som gjordes upp.
Under fikat kom snön. Det var vackert att se ut över isen när de stora flingorna dalade. Landskapet gick snabbt från svartvitt till ljusgråvitt. Färden hem genom den fyra centimeter tjocka snön blev tyngre. För ledaren som ansvarade för att läsa av isen blev detta svårare och vissa partier av isen blev kärvare att åka på. Vackert var det dock att åka på ett långt led i ett ljusgråvitt landskap med snöflingor dalandes framför näsan.
Turen idag blev 18 kilometer. Jag upplevde att vi åkte långsammare idag än igår då jag inte behövde tänka lika mycket på frånskjutet för att hänga med. Dock var det mycket mer vind och snön gjorde att det blev lite trixigare att åka tillbaka.
När jag frusen i kroppen kom hem bastade jag länge och väl med min granne Dorit. Vi sprang mellan en het bastu och en iskall dusch. Kroppen älskade det och värmen sored sig in till benmärgen.
Imorgon är sista dagen innan jag börjar nygammalt jobb, då ska jag vila från skridskoåkandet och göra en mer hundvänlig aktivitet så att Movi får komma ut lite. Det lär ju inte heller gå att åka skridskor för all snö så jag får snällt vänta nu tills nya sjöar frusit på. Jag blir även glad för mer snö så att jag kan åka skidor med Movi i skogen. 
Fotona är stulna från skridsko.net, tagna av Karin Rungård och Dan Johansson.
Film från dagens tur finns nedan. Sebastian Estay har klippt filmen och jag har filmat det mesta men Sebastian har också filmat. Det är Sebastian som filmat sista klippet, jag ramlar aldrig.

Inga kommentarer: