lördag 23 januari 2016

På rätt sida i spåret

En frostvit lördag och äntligen står det skidor på schemat istället för skridskor. Jag gillar att åka skridskor men idag får jag umgås med min hund.

Movi och jag vågade oss ut i finspåret i Vrinnevi. Jag hade sett att det fanns ett skatespår i mitten där jag tänkte att Movi kunde springa utan att vi skulle framkalla några sura miner. Skatespåret tog ganska snart slut och jag ville ju åka på fälten i skogen, inte bara den tråkiga rundan vid stora parkeringen. Snön vid sidan av var för djup så när jag började spåra ett eget spår vägrade Movi följa med. Då var det bara att lära Movi att springa på sidan där stavarna går ner.

Det blev många stopp och repetitioner av kommandot "kanten" samt "framåt". En del godis gick också åt. Efter ett tag fick vi det att funka längre sträckor. Det bästa var när Movi låg några steg framför min stav. Hon sprang oftast då framför på sidan tills det kom en sväng eller någon körde om. Då tappade hon takten och vi fick ta nya tag med att jag visade vart hon skulle vara samt satte fart på henne med en liten putt i baken och kommandot "framåt".

De gånger jag körde om Movi så att hon hamnade bakom mig styrde hon snabbt in i spåret. Det är så inkört det beteendet att hon springer bakom mig i spåret så det går inte att lära om. Fördelen med att hon är framför mig är att jag har koll på henne och kan styra henne rätt. Nackdelen är att det inte går lika snabbt då Movis drivmedel annars är att hinna ifatt mig. Nu peppade jag henne istället med uppmuntrande ord och små puffar i baken med handen då hon saktade in.

Vi var ute i två timmar i spåret och för det mesta höll sig Movi på rätt sida, framför vänster stav med ett hyfsat bra tempo. Vi mötte många glada miner och fick berömm ett par gånger. Att ligga på rätt plats i spåret är en framgångssaga.

När vi kom hem var Movi så hungrig att hon stod i köket och gnällde. Jag undrade först om hon hade ont någonstans men efter ett ha fått en lunch efter träningen var hon nöjd och belåten.

Inga kommentarer: